دست از تثبیت جمهوری اسلامی بردارید

0
462

پارلمان اروپا روز گذشته جلسه‌ای را درباره وضعیت جمهوری اسلامی یک‌سال پس از جان‌باختن مهسا امینی و آغاز اعتراضات ایران با حضور جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار کرد. هانا نویمان، نماینده پارلمان با خطاب قرار دادن آقای بورل سیاست اروپا در قبال جمهوری اسلامی را شکست‌ خورده خواند و خواستار تغییر آن شد.

هانا نویمان در سخنان خود خطاب به جوزپ بورل گفت: «جناب نماینده عالی، بالاخره این‌جا آمدید تا توضیح دهید که چرا سیاست‌های شما در قبال جمهوری اسلامی در ۱۲ ماه گذشته با آن‌چه که این پارلمان از شما خواسته این‌قدر متفاوت بوده است. تنها چیزی که من شنیدم این بود که “ما تمام تلاش خود را می‌کنیم، اما این موضوع پیچیده است.” اما در نهایت آقای بورل، نیت مهم نیست، بلکه نتیجه مهم است.»

وی درباره نتایج سیاست‌های یک‌سال گذشته اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی افزود: «امروز حکومت جمهوری اسلامی گروگان‌ها را با تروریست‌های محکوم مبادله می‌کند و افرادی جدیدی را می‌رباید. سرکوب [مخالفین] خود را روز به روز تشدید می‌کند. تنها چند هفته با دست‌یابی به بمب هسته‌ای فاصله دارد. از طریق جنگ‌های نیابتی کل منطقه را بی‌ثبات می‌کند و پهپادهای جمهوری اسلامی به متحدان ما در اوکراین حمله می‌کنند.»

خانم نویمان از جوزپ بورل خواست که به شکست سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی اعتراف کند و گفت: «آقای بورل، اکنون وقت آن است که اعتراف کنید سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی در ۴۴ سال گذشته شکست خورده است و این وظیفه شماست که به سیاست‌های جدیدی بیاندیشید. دیدار با نمایندگان حکومت جمهوری اسلامی را متوقف کنید و ملاقات با افراد بی‌شماری را که مدافع ایرانی آزاد هستند، آغاز کنید. فعالیت‌های مالی حکومت جمهوری اسلامی را متوقف کنید و تلاش کنید راهی را برای ایرانیان خاج از کشور بیابید تا بتوانند برای کمک به صندوق اعتصاب به کشور خود پول بفرستند.»

یورونیوز نوشت؛ او همچنین از آقای بورل خواست که تدبیری برای تشویق کشورهای عضو اتحادیه در جهت اعطای ویزای بشردوستانه به قربانیان سرکوب در ایران بایندیشد.