صدور اجازه رفع توقیف شش میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی

0
443

دولت آمریکا روز دوشنبه با صدور اجازه رفع توقیف شش میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی، مسیر اجرای توافق بر سر مبادله زندانیان بین دو کشور را هموار کرد.

جمهوری اسلامی و آمریکا ماه گذشته بر سر مبادله زندانیان دو طرف و رفع توقیف از شش میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی به توافق رسیده بودند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده به طور رسمی به کنگره این کشور اطلاع داده که اجازه انتقال شش میلیارد دلار دارایی جمهوری اسلامی را صادر کرده است. 

در چهارچوب این توافق قرار است وجه شش میلیارد دلاری جمهوری اسلامی از کره‌جنوبی به یک حساب بانکی در قطر منتقل شود. استفاده جمهوری اسلامی از این وجه با محدودیت‌هایی همراه خواهد بود.  

پنج زندانی با تابعیت آمریکایی که در ایران زندانی بودند ماه گذشته از زندان به حبس خانگی منتقل شدند. سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز از جمله این زندانیان هستند. 

واشنگتن قرار است علاوه بر رفع توقیف از دارایی شش میلیارد دلاری جمهوری اسلامی پنج زندانی این کشور در آمریکا را نیز آزاد کند. 

یورونیوز نوشت؛ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه با اعلام رسمی خبر صدور اجازه رفع توقیف از شش میلیارد دلار از دارایی جمهوری اسلامی تاکید کرد که «هیچ کدام از تحریم‌ها علیه ایران لغو نشده» و جمهوری اسلامی از هیچ‌گونه «تخفیف» در تحریم‌ها هم بهره‌مند نشده است.

در مقابل ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه ابراز امیدواری کرده بود که کار انتقال دارایی‌های توقیف‌شده در کره‌جنوبی طی روزهای آینده نهایی شود.