فوتسال ایران بر فراز بام آسیا

0
410

تیم ملی فوتسال ایران که با صعود به نیمه نهایی هفدهمین دوره جام ملت های آسیا صعودش به جام جهانی را قطعی کرده بود، در دیدار فینال این مسابقات تایلند را شکست داد و برای سیزدهمین بار قهرمان شد.

دیدار تیم ملی فوتسال ایران در مقابل تایلند با برتری ۴ بر یک به سود ایران به پایان رسید تا ایران برای بار سیزدهم بر بام قاره آسیا بایستد. گل‌های تیم ملی ایران در این دیدار را مهدی کریمی و سعید احمدعباسی، علی اصغر حسن زاده و باقر محمدی به ثمر رساندند. تیم‌های ملی فوتسال ایران و تایلند در دیدار نهایی مسابقات جام ملت‌های ۲۰۲۴ آسیا روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، از ساعت ۱۴:۳۰ به مصاف هم رفتند.

در این دیدار شاگردان وحید شمسایی با ترکیب اولیه باقر محمدی، محمدحسین درخشانی، مهدی کریمی، بهروز عظیمی و سالار آقاپور به میدان رفتند. سعید مؤمنی، علی خلیل‌وند، سعید احمد عباسی، علیرضا رفیعی پور، محمدرضا سنگ سفیدی، اصغر حسن زاده‌، مسلم اولادقباد، علی اکرمی و مسعود یوسف هم دیگر نفرات ایران روی نیمکت بودند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان؛ تیم ملی فوتسال ایران با این پیروزی برای سیزدهمین بار عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا را از آن خود کرد تا همچنان قهرمان بلامنازع این رقابت‌ها باشد. تایلند هم برای بار سوم نایب قهرمان آسیا شد.

در پایان این رقابت‌ها سعید احمدعباسی با ۸ گل زده عنوان آقای گلی این رقابت‌ها را از آن خود کرد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در پایان این رقابت‌ها به تمجید از قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران پرداخت و نوشت: تیم ملی فوتسال ایران به سلطه خود بر آسیا ادامه داد. جای این تیم همیشه در اوج و قله است.

تیم ملی فوتسال ایران از سال ۱۹۹۲ به این سو در تمام دوره‌های جام جهانی فوتسال شرکت داشته و در قهرمانی فوتسال جهان فیفا ۱۹۹۲ نخستین حضور خود در این جام و دومین دوره این جام توانست به مرحله نیمه نهایی صعود کند و به مقام چهارم برسد. این تیم همچنین موفق شد در جام جهانی کوچک فوتسال ۲۰۰۷ که در برزیل برگزار می‌شد به فینال مسابقات برسد. این تیم در مسابقات جام جهانی فوتسال در سال ۲۰۱۶ که در کلمبیا برگزار شد موفق شد با حذف برزیل، پرافتخارترین تیم جهان، در مرحله حذفی به پدیده مسابقات تبدیل شود و در نهایت با پیروزی در برابر پرتغال، در دیدار رده‌بندی به مقام سوم این جام دست یابد.

تیم ملی فوتسال ایران همواره در مسابقات قهرمانی آسیا جزو سه تیم برتر قاره بوده و در فوتسال جهان نیز به عنوان تیمی قدرتمند و صاحب سبک شناخته می‌شود.

برد ایران ۳۶–۰ سنگاپور در سال ۱۹۹۹ بعد از دو نتیجه برتری مطلق برزیل و پرتغال برابر تیم تیمورشرقی سومین برد یکطرفه (بلو اوت) در تاریخ فوتسال مردان جهان است. از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶ این رکورد دست ایران بود. از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۹ رکورد با برتری ۳۸-۳ برزیل مقابل اروگوئه بود.

در سال ۲۰۲۴ ایران بیش از ۲۳۰۰ گل در بازی های ملی به ثمر رسانده است که از این نظر تنها برزیل و تایلند بیش از ۲۰۰۰ گل ملی دارند. از نظر تفاضل گل در مجموع تمام بازی های ملی نیز با بیش +۱۴۰۰ تفاضل مثبت پس از برزیل در جهان دوم است.