اسرائیل به دنبال پمپاژ آب دریای مدیترانه به تونل‌های حماس

0
597

 روز دوشنبه ۱۳ آذر در گزارشی اعلام کرد اسرائیل قصد دارد با پر کردن تونل‌های حماس در زیر نوار غزه با آب پمپاژ شده از دریای مدیترانه «تروریست‌های موجود در تونل‌ها را از بین برد.»

براساس این گزارش مقامات آمریکایی، گفته‌اند که نیروهای دفاعی اسرائیل ماه گذشته پنج پمپ آب بزرگ را در نزدیکی اردوگاه الشطی در شهر غزه راه‌اندازی کرده‌اند که می‌توانند با پمپاژ هزاران متر‌مکعب آب در ساعت، ظرف چند هفته، تونل‌ها را با آب پر و آنها را به قنات تبدیل کنند.

این مقامات می گویند که اسرائیل ماه گذشته در مورد این طرح با آمریکا مشورت کرده، اما هنوز درباره اجرای آن تصمیمی نگرفته است.

صدای آمریکا به نقل از وال‌استریت ژورنال نوشت؛ نظرات در دولت بایدن درباره این طرح اسرائیل متفاوت بوده است، برخی از مقامات نسبت به این طرح ابراز نگرانی کرده، برخی دیگر می‌گویند از تلاش‌های اسرائیل برای تخریب تونل‌ها حمایت می کنند و هیچ مخالفتی با آن ندارند.

آسیب احتمالی به سفره‌های آب زیرزمینی و خاک غزه، در صورت نفوذ آب دریا و همچنین وجود مواد خطرناک احتمالی در تونل‌ها از جمله نگرانی‌های گروهی از کارشناسان و مقامات آمریکایی درباره طرح اسرائیل برای غرق کردن تونل‌های زیرزمینی حماس در غزه است.

مقامات اسرائیل از زمان آغاز جنگ با حماس در ۷ اکتبر بر نابودی این گروه «تروریستی» تاکید کرده‌اند. اسرائیل همزمان با حمله زمینی به شمال غزه، تصاویر مختلفی از استقرار یگانها و تجهیزات نظامی «تروریست‌های» حماس در تونل‌های زیرزمینی و اتصالات این تونل‌ها به اماکن عمومی همچون مدارس و بیمارستان‌ها را به نمایش گذاشته است.