قرار گرفتن اسپانیا و ایتالیا در گروه مرگ یورو ۲۰۲۴

0
437

قرعه‌کشی مرحله گروهی رقابت‌های جام ملت‌های اروپا شب گذشته در فرهنگ‌سرای الب‌فیل‌هارمونی، واقع در شهر هامبورگ آلمان به انجام رسید که طی آن تیم‌های صعودکرده رقبای خود را شناختند. آلمان میزبان با اسکاتلند، مجارستان و سوئیس همگروه شد و هلند در کنار فرانسه در گروه چهارم قرار گرفت. دیدار افتتاحیه روز ۲۵ خرداد در ورزشگاه آلیانتس آرنا بین آلمان و اسکاتلند برگزار خواهدشد.

مراسم با اجرای زنده دیوید گرت، یکی از برترین نوازندگان ویولن در دنیا و یوناس کاوفمان از خوانندگان مشهور تنور آغاز شد. جان‌لوئیجی بوفون، اسطوره فوتبال ایتالیا، به عنوان نماینده مدافع عنوان قهرمانی جام را روی صحنه آورد و در ادامه با حضور چهره‌های مطرحی همچون وسلی اسنایدر، بلیز متوئیدی، سامی خدیرا، استیو مک‌منمن، برایان لادروپ و توماس روسیچکی قرعه‌کشی آغاز شد.

گروه اول
آلمان – اسکاتلند – مجارستان – سوئیس

گروه دوم
اسپانیا – کرواسی – آلبانی – ایتالیا

گروه سوم
انگلیس – دانمارک – اسلوونی – صربستان

گروه چهارم
فرانسه – اتریش – هلند – برنده پلی‌آف اول

گروه پنجم
بلژیک – رومانی – اسلواکی – برنده پلی‌آف دوم

گروه ششم
پرتغال – ترکیه – چک – برنده پلی‌آف سوم

در انتظار تابستان داغ ۲۰۲۴

یورو ۲۰۲۴ از روز جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ آغاز می‌شود و روز یکشنبه ۲۴ تیر با برگزاری دیدار نهایی در ورزشگاه ۷۴ هزار نفری المپیا اشتادیون به پایان می‌رسد. مطابق روال ۲ دوره گذشته، علاوه بر تیم‌های اول و دوم هر گروه، ۴ تیم برتر سوم راهی مرحله یک هشتم نهایی خواهند شد.. تا پیش از قرعه‌کشی، علاوه بر آلمان میزبان، تکلیف ۲۰ تیم صعودکننده از مرحله مقدماتی مشخص شده بود و ۳ تیم باقی‌مانده نوروز آینده با برگزاری مرحله پلی‌آف تعیین خواهند شد. با ابتکار یوفا، تیم‌های صعود کرده براساس عملکردشان در مرحله مقدماتی در گلدان‌های اول تا چهارم قرعه‌کشی قرار گرفتند که همین موضوع تیم ملی ایتالیا، مدافع عنوان قهرمانی را به دلیل عملکردِ نه چندان مقتدرانه در دور مقدماتی و صعود با اختلاف میلی‌متری در روز آخر به گلدان چهارم فرستاد.

یورو در خانه پرافتخارترین تیم اروپا

آلمان با ۳ قهرمانی و ۳ نایب قهرمانی بالاتر از تیم ملی اسپانیا (۳ قهرمانی و یک نایب قهرمانی) پرافتخارترین تیم تاریخ جام ملت‌های اروپا به حساب می‌آید. با این حال از آخرین قهرمانی ژرمن‌ها در اروپا ۲۷ سال می‌گذرد و یولیان ناگلزمن امیدوار است تیم ملی کشورش را با گذر از مشکلات سال‌های اخیر، بعد از یک ربع قرن در خانه به تاج‌گذاری برساند.

خبرگزاری ها ورزشی نوشتند؛ این نخستین دوره جام ملت‌های اروپا به میزبانی آلمان متحد خواهد بود؛ پیش از این آلمان غربی از یورو ۸۸ میزبانی کرده بود و ۴ مسابقه از یورو ۲۰۲۰ در خاک این کشور برگزار شد. آلمانی‌ها بعد از میزبانی موفق از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۰۶، برای میزبانی یورو اعلام آمادگی کرده بودند که این افتخار تابستان ۲۰۱۸ با برتری مقابل ترکیه با نسبت آرای ۱۲ بر ۴ نصیب آن‌ها شد. جز دوسلدورف، هر ۹ ورزشگاه دیگر میزبان یورو، ۱۷ سال پیش در جام جهانی هم مورد استفاده قرار گرفته بودند و برای فوتبالدوستان جهان احیاگر خاطرات فراوانی خواهند بود.

۲۸ میلیون یورو برای قهرمان

جوایز تیم‌های حاضر در جام ملت‌های اروپا امروز توسط کمیته اجرایی یوفا اعلام شد که طی آن هر یک از ۲۴ تیم حاضر در مرحله گروهی جایزه‌ای به ارزش ۹.۲۵ میلیون یورو دریافت خواهند کرد. همچنین حداکثر جایزه دریافتی برای تیم قهرمان ۲۸.۲۵ میلیون یوروست.

مرحله پلی‌آف

۳ تیم باقی‌مانده برای صعود به مرحله گروهی، ۲۱ و ۲۶ مارس با برگزاری مسابقات حذفی در ۳ مسیر مختلف تعیین خواهد شد. ۱۲ تیم حاضر در پلی‌آف از بین برترین تیم‌های لیگ ملت‌های اروپا که هنوز جواز حضور در یورو ۲۰۲۴ را به دست نیاورده‌اند، تعیین شده:

مسیر ۱: لهستان، ولز، فنلاند، استونی

مسیر ۲: اسرائیل، بوسنی، اوکراین، ایسلند

مسیر ۳: گرجستان، یونان، قزاقستان، لوکزامبورگ