2000 نفر از مقامات ارشد امنیتی اسرائیل در نامه‌ای از بایدن خواستند به توافق برجام باز نگردد

0
239

بیش از 2000 مقام ارشد امنیتی بازنشسته اسرائيلی، دوشنبه 19اوریل 2021، در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، درباره روند مذاکرات و بازگشت به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی و خطر مستقیم برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی علیه اسرائیل هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، این نامه که از سوی «کانون دفاع و امنیت اسرائیل» تهیه شده و وب‌سایت آمریکایی «واشینگتن فری بیکن» به نسخه‌ای از آن دست یافته، به امضای سازمان «Habithonistim» یکی از موسسه‌های با عضویت صدها تن از افسران عالی‌رتبه اسرائیلی بازنشسته، رسیده است.

در این نامه آمده است:«از این که دولت بایدن و تعدادی از کشورهای اروپایی، که درباره فعالیت‌های جمهوری اسلامی آگاهند و برای بازگشت به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند، احساس نگرانی می‌کنیم».

در متن این نامه آمده «رژیم جمهوری اسلامی آشکارا و به طور علنی برای نابودی کشور ما تلاش می‌کند» و «ممانعت از توانایی جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح هسته‌ای و مقابله با فعالیت‌های پلید رژیم جمهوری اسلامی امری اساسی برای جلوگیری از وقوع فاجعه است».

در این نامه آمده است که در پی توافق‌های صلح امضا شده اخیر، تصمیم دولت بایدن برای دادن «شریان زندگی» به جمهوری اسلامی، تهدیدی در جهت «تضعیف ثبات منطقه‌ای» است.

در این راستا مقام‌های اسرائیلی بسیاری از اصولی را مشخص کردند که دولت آمریکا و قدرت‌های اروپایی می‌باید طی مذاکرات برای دستیابی به توافق جدید هسته‌ای با جمهوری اسلامی به آنها پایبند شوند.

در این نامه همچنین آمده «اولا نباید به توافق هسته‌ای اصلی سال 2015 موسوم به برجام بازگشت»، این توافق در از بین بردن توانایی‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی شکست خورده است و این امکان را به جمهوری اسلامی داده تا فعالیت‌های هسته‌ای غیر اعلام شده‌ای انجام دهد، و در بازرسی از تاسیسات نظامی ایران با شکست مواجه شده است. و به جمهوری اسلامی این قابلیت را داده تا موشک‌هایی با توان هسته‌ای دقیق را توسعه داده و در همه مناطق خاورمیانه مستقر کند و این توافق همچنین در مقابله با حمایت رژیم جمهوری اسلامی از تروریسم، شکست خورده است».

العربیه نوشت؛ بنا به این نامه هر گونه توافق جدید با جمهوری اسلامی باید «عملیات بازرسی در هر وقت و هر مکانی» از تاسیسات جمهوری اسلامی را شامل شود.