بازرسان آژانس آثاری از اورانیوم فرآوری شده‌ای را در 3 سایت کاملا اعلام نشده جمهوری اسلامی کشف کردند

0
235

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دوشنبه 19 آوریل 2021، با امید به این که جمهوری اسلامی توضیحاتی را درباره منشاء اورانیوم کشف شده در سایت‌های از پیش اعلام نشده ارائه دهد، گفتگوهایی را با مقامات جمهوری اسلامی آغاز کرده که این موضوع احتمالا تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای 2015 را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بنا به گزارش‌های محافل دیپلماتیک، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو سایت اعلام نشده جمهوری اسلامی ذرات اورانیوم کشف کرده‌اند. پیشتر نیز گزارش‌هایی در این مورد منتشرشده بود و جمهوری اسلامی هنوز درباره آن توضیحی نداده است.

عدم احراز پیشرفت در ارائه توضیحی درباره منشأ این مواد رادیواکتیو طی مذاکرات آژانس و جمهوری اسلامی، قدرت‌های اروپایی، فرانسه، بریتانیا و آلمان را بر آن خواهد داشت تا درنشست آتی شورای حکام آژانس که در ماه ژوئن منعقد خواهد شد، فشارهایی را برای صدور قطعنامه‌ای در حمایت از موضع ایالات متحده آمریکا، اعمال کنند.

توافق حاصله در ماه گذشته کمک کرد تا مذاکراتی به منظور متقاعد کردن قدرت‌های اروپایی جهت به تاخیر انداختن تلاش‌ها برای صدور قطعنامه‌ای انتقادآمیز علیه جمهوری اسلامی طی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، انجام شود.

این مذاکرات به اجتناب از تنش‌زایی‌های میان جمهوری اسلامی و غرب انجامیده که می‌تواند باعث تضعیف تلاش‌ها برای بازگشت واشینگتن و جمهوری اسلامی و پایبندی کامل آنها به توافق2015 شود، توافقی که به موجب آن جمهوری اسلامی قبول کرده تا در ازای برداشتن تحریم‌ها، برنامه هسته‌ای خود را مهار شود.

همچنین عدم توضیح منشأ این مواد رادیواکتیو طی مذاکرات میان آژانس و جمهوری اسلامی، منجر به صدور قطعنامه‌ای طی نشست ماه ژوئن شورای حکام آژانس علیه جمهوری اسلامی و در حمایت از موضع ایالات متحده آمریکا خواهد شد.

العربیه گزارش داد؛ در این راستا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران امروز (دوشنبه) روند فشرده‌ای را با هدف توضیح مسائل پیچیده مربوط به تعهدها آغاز کردند». آژانس افزود که نشست میان جمهوری اسلامی و آژانس در سطح کارشناسان برگزار شده است.