پوتین آماده انجام اقدام نظامی یکجانبه در سوریه است

0
133

آژانس خبری “بلومبرگ” به نقل از مقامات ارشد روسیه نوشت که رییس جمهوری این کشور قصد دارد در صورت خودداری آمریکا از همکاری، به طور یکجانبه مواضع گروه “دولت اسلامی” (اسلامگرایان داعش)در سوریه را بمباران کند.

همین منبع افزوده است که رییس جمهوری روسیه مایل است که آمریکا و ائتلاف بین المللی به رهبری این کشور حملات شان را علیه دولت اسلامی(اسلامگرایان داعش) با قوای نظامی مسکو، بشار اسد و رژیم ایران هماهنگ کنند.

“بلومبرگ” به نقل از مقامات ارشد مسکو افزوده است که روسیه به دولت آمریکا و متحدانش یک “مسیر موازی” اقدام نظامی به همراه انتقال سیاسی قدرت بدون بشار اسد را پیشنهاد کرده است. اما، رییس جمهوری روسیه نسبت به خودداری آمریکا از پاسخگویی به این پیشنهاد ناخرسند است و آماده است در صورت لزوم به تنهایی عمل کند.

در این حال، خبرگزاری فرانسه نوشته است که رژیم بشار اسد برای اولین بار از هواپیماهای بدون سرنشین روسیه علیه گروه دولت اسلامی استفاده کرده است. بکارگیری این هواپیماها از جمله نشانه های تقویت حضور نظامی روسیه درخاک سوریه تفسیر شده است.

دولت مسکو گروه “دولت اسلامی”(اسلامگرایان داعش) را مهمترین عامل بی ثباتی در خاورمیانه می داند و معتقد است که ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا نتوانسته است از پیشروی این گروه در سوریه و عراق جلوگیری کند.

یک مقام بلندپایۀ رژیم دمشق سه شنبه گذشته گفته بود که کشورش دست کم پنج هواپیمای جنگنده و همچنین هواپیماهای شناسایی و نیز تجهیزات نظامی پیشرفته از دولت مسکو دریافت کرده است.

امروز برای اولین بار، صدراعظم آلمان فدرآل، آنگلا مرکل، خواستار گفتگو با رژیم بشار اسد برای خاتمه دادن به جنگ و بحران در سوریه شد. سخنان صدراعظم آلمان پیش از اجلاس سران اتحادیۀ اروپا دربارۀ “بحران مهاجران” ایراد شده است که قرار است در ۲۸ سپتامبر در بروکسل برگزار شود. با این حال، هم رییس جمهوری فرانسه و هم نخست وزیر انگلستان بار دیگر گفته اند که برکناری بشار اسد شرط گذار سیاسی در سوریه و پایان خونریزی در این کشور است.
همزمان وزیر دفاع فرانسه، “ژان ایو لودریان”، امروز در حاشیه نشستی در پاریس بار دیگر نسبت به تقویت حضور نظامی روسیه در سوریه ابراز نگرانی کرد و گفت : قوای نظامی روسیه در بندر طرطوس و یک پایگاه هوایی در جنوب لاذقیه به طرز چشم گیری تقویت شده اند.” وزیر دفاع فرانسه تصریح کرد که در پایگاه هوایی لاذقیه، روسیه شماری هواپیمای جنگنده، هلی کوپترهای جنگی و هوایپماهای بدون سرنشین مستقر ساخته است.
همزمان وزیر دفاع انگلستان، مایکل فالون، اظهار داشت که تقویت حضور نظامی روسیه در سوریه تنها بحران این کشور را پیچیده تر می کند. او افزود که وزرای امور خارجۀ انگلستان و فرانسه امروز بعد از ظهر با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، در پاریس دیدار و با او دربارۀ نتایج تقویت حضور نظامی روسیه در خاک سوریه گفتگو می کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ در این حال، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که نیروی دریایی این کشور در جریان ماههای سپتامبر و اکتبر در شرق آبهای مدیترانه چند رزمایش دریایی انجام می دهد. وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای که به همین مناسبت منتشر کرده تصریح نموده است که در این رزمایش ها بیش از چهل آزمایش جنگی به اجرا گذاشته خواهد شد.