هیچ صحبتی برای توافق هسته‌ای نمی‌کنیم

0
270

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد که واشینگتن در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌ است که درباره توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی دیگر صحبتی نمی‌کند.

بلینکن، یکشنبه یکم مرداد به وقت محلی، در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که دولت جو بایدن قصد بازگشت به «برجام» با «اصلاحاتی اندک» را داشت اما جمهوری اسلامی این فرصت را از دست داد.

او افزود:‌ «با توجه به اینکه دیپلماسی بهترین گزینه است، راه‌حل‌های دیگری هم وجود دارد.»

او خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، از برجام را «اشتباهی هولناک» توصیف کرد اما در عین حال گفت که واشینگتن قرار نیست با جمهوری اسلامی توافقی انجام دهد.

بلینکن همچنین تاکید کرد احتمال ایجاد فضایی که دو کشور بتوانند درباره مساله هست‍ه‌ای گفت‌وگو کنند وجود دارد اما «در حال حاضر در چنین شرایطی نیستیم.»

این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که گزارش‌ها حاکی از آن است که جمهوری اسلامی و واشینگتن در ماه‌های اخیر برای «توافق‌های کوچک» و «نانوشته» در تماس بوده‌اند.

العربیه به نقل از سی‌ان‌ان نوشت؛ شماری از مقامات غربی و جمهوری اسلامی هم تصریح کردند که ایالات متحده در حال مذاکره با جمهوری اسلامی با هدف کاهش احتمالی مخاطرات برنامه اتمی جمهوری اسلامی، آزادی شهروندان بازداشتی آمریکا و آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده جمهوری اسلامی در خارج است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اخیرا در اظهاراتی گفته بود که دولت بایدن به منظور آزاد کردن آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ایران، با جمهوری اسلامی «مذاکرات غیرمستقیم» دارد.

از سویی شماری از قانونگذاران آمریکایی درباره هر گونه توافق دولت بایدن با جمهوری اسلامی و تلاش برای «دور زدن کنگره» هشدار داده‌اند