هشدار فرانسه به جمهوری اسلامی در باره احتمال بازگشت تحریم‌های جهانی علیه جمهوری اسلامی

0
192

دولت فرانسه شامگاه چهارشنبه 27 نوامبر به جمهوری اسلامی هشدار داد که چنانچه مشکلات مربوط به نقض مکرر تعهداتش به توافق هسته‌ای سال 2015 را حل نکند، تحریم‌های بین‌المللی علیه این دولت باز خواهد گشت.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در سخنانی در انجمن ملی پارلمان این کشور گفت: «نقض‌های اضافه و مکرر جمهوری اسلامی هر دو ماه شاهد نقض دیگری از جمهوری اسلامی می‌شویم تا آنجا که باید به صراحت بگویم، موضوع به جریان انداختن مکانیسم حل و فصل اختلافات به نحوه‌ای که در توافق برای ما مطرح شده را بررسی و به آن بر گردیم».

وزیر خارجه فرانسه با انتقاد از سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی، دلیل عدم موفقیت تلاش‌های کشورش برای حل بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی از جمله رفع اختلاف با آمریکا را رویکرد جمهوری اسلامی تند ایران دانست.

او همچنین گفت: « تعدادی شهروند فرانسوی در زندان‌های جمهوری اسلامی هستند و برای ما مشخص شده که حملات اخیر در منطقه به خصوص به تاسیسات نفتی پادشاهی سعودی توسط جمهوری اسلامی صورت گرفته است».

ایالات متحده سال گذشته از توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی با قدرت‌های بزرگ که در سال 2015 به امضا رسید خارج شد و دوباره تحریم‌های شدیدی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد.

از سوی دیگر مقامات جمهوری اسلامی نیز اقدام به کاهش تدریجی تعهدات خود در قبال این توافق کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در اوایل ماه جاری اعلام كرد كه جمهوری اسلامی 60 دستگاه سانتریفیوژ پیشرفته IR6 را راه اندازی کرد او گفت این اقدام در راستای کاهش تعهدات جمهوری اسلامی در قبال توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی است.
به گزارش العربیه؛ در همن حال یکی از اعضای شورای نگهبان جمهوری اسلامی چند روز پیش از دولت این کشور خواست تا به طور کلی از توافق هسته‌ای سال 2015 خارج شود.