نام مهسا امینی در میان سه نامزد نهایی جایزه حقوق بشر ساخاروف

0
422

پارلمان اروپا، امروز، پنجشنبه دوازدهم اکتبر، سه نامزد نهایی «جایزه ساخاروف سال ۲۰۲۳» برای حقوق بشر و آزادی اندیشه را اعلام کرد که در این میان، نام مهسا امینی و جنبش زن، زندگی، آزادی نیز به چشم می خورد.

دیوید مک آلیستر، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اتحادیه اروپا، ضمن اشاره به این خبر، این انتخاب را اقدامی در جهت «قدردانی از تلاش شجاعانه برای دفاع از حقوق زنان» خواند.

نامزدهای نهایی دیگر جایزه ساخاروف امسال عبارتند از ویلما نونیز و اسقف کاتولیک رومی رولاندو آلوارز – دو چهره نمادین در مبارزه برای دفاع از حقوق بشر در نیکاراگوئه – و سه زن از لهستان، السالوادور و ایالات متحده که مبارزه برای رسیدن به «سقط جنین رایگان، ایمن و قانونی» را رهبری می کنند.

 برنده نهایی، یک هفته دیگر، در نوزدهم اکتبر اعلام خواهد شد.

رادیوفرانسه نوشت؛ پرستو حکیم، مرضیه امیری و مطیع‌الله ویسا، سه فعال عرصه‌ آموزش از افغانستان، به خاطر تلاش‌ برای سازماندهی مدارس مخفی و همچنین سفر به مناطق دور افتاده و محروم در میان نامزدهای اولیه این جایزه بودند.

جایزه حقوق بشر و آزادی بیان اتحادیه اروپا، در سال ١٩‬٨‬٨‬ برای قدردانی از افراد یا گروه‌هایی که از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی دفاع می‌کنند، به نام آندری ساخاروف، فیزیکدان اهل شوروی و مخالف حکومت این کشور که در زمینه خلع سلاح هسته‌ای فعالیت میکرد، ایجاد شد. ساخاروف، برنده جایزه صلح نوبل، در سال ١٩‬٨‬٩‬ درگذشت.

PUBLICITÉ