مورد حمله قرار گرفتن مواضع حوثی‌ها در یمن توسط آمریکا و بریتانیا

0
89

طبق بیانیه سه‌شنبه سوم بهمن 6 کشور عضو ائتلاف دریایی، نیروهای آمریکایی و بریتانیایی در جدیدترین پاسخ به حمله حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، ، شامگاه دوشنبه هشت حمله را با برخورداری از حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند انجام دادند.

در بیانیه وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» آمده است که در این حملات، 8 مرکز و انبار متعلق به حوثی‌ها، از جمله یک زاغه زیرزمینی و همچنین سیستم‌های پیشرفته، قابلیت‌های موشکی و نظارتی مورد استفاده این گروه هم‌پیمان با جمهوری اسلامی در حمله به کشتی‌رانی در دریای سرخ، هدف قرار گرفتند.

یک مقام ارشد آمریکایی در «پنتاگون» به شرط ناشناس ماندن، فاش کرد که این مواضع با تقریباً 25 تا 30 مهمات، توسط جنگنده‌های به‌پرواز درآمده از ناو هواپیمابر «آیزنهاور» و همچنین کشتی‌های بریتانیایی بمباران شدند.

به‌گفته او این انبارها همچنین با موشک‌های نقطه‌زن «تاماهاوک» شلیک‌شده از زیردریایی‌ها هدف قرار گرفتند تا از بروز زیان‌های جانی غیرضروری جلوگیری شود.

العربیه و خبرگزاری های جمهوری اسلامی نوشتند؛ این مقام آمریکایی با اشاره به این که این حمله تا حدود زیادی به حملات 11 و 12 ژانویه جاری شباهت داشت، افزود که انبارهای بمباران‌شده حوثی‌ها، حاوی سامانه‌های موشکی و پهپادها بودند و نیروهای بین‌المللی از توان کشف توانمندی‌های حوثی‌ها و حمله به آنها برخوردارند.

پس از این حملات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی حسین امیرعبداللهیان در نیویورک گفت: ما به آمریکایی پیام و هشدار جدی دادیم، اقدامی که آمریکا و انگلیس بطور مشترک انجام دادند و به مناطقی در یمن حمله کردند، تهدید صلح و امنیت در منطقه است. تشدید دامنه جنگ است. هفته گذشته در داووس (سوئیس) در ملاقاتی که با آقای دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس داشتم به صراحت گفتم که اقدام شما در تنش افزایی در دریای سرخ و علیه یمن، یک خطای استراتژیک بود. ریاست دوره ای شورای امنیت با فرانسه است.