ابراز نگرانی تروئیکای اروپایی از برنامه موشکی جمهوری اسلامی

0
274

سه کشور اروپایی (تروئیکای اروپایی)انگلیس، فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه‌ای (جمهوری اسلامی آن را مداخله‌جویانه میداند)به اقدام هفته گذشته جمهوری اسلامی برای پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ثریا با ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ به مدار ۷۵۰ کیلومتری واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند، چراکه به گفته آنها، این ماهواره‌بر از فناوری ضروری برای توسعه سیستم موشکی بالستیک دوربرد استفاده می‌کند.

تروئیکای اروپایی پرتاب این موشک را نشانه بی‌توجهی جمهوری اسلامی به نگرانی‌های جامعه جهانی و اقدام خلاف جهت قطعنامه‌های سازمان ملل در خصوص توسعه برنامه‌های موشکی در این کشور قلمداد و محکوم کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: پرتاب‌هایی از این دست به جمهوری اسلامی امکان آزمایش فناوری را می‌دهد که می‌تواند برای توسعه بیشتر برنامه موشک‌های بالستیک خود که تهدیدی مهم برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، استفاده کند.  

خبرگزاری های داخلی و خارجی نوشتند؛ این سه کشور اروپایی با تکیه بر ادعاهای خود علیه برنامه صلح‌آمیز (به ادعای جمهوری اسلامی)هسته‌ای جمهوری اسلامی مدعی شدند: ما نگرانی‌های دیرینه‌ای در مورد فعالیت‌های جمهوری اسلامی در رابطه با فناوری‌های موشک بالستیک داریم که قادر به حمل سلاح هسته‌ای هستند. این نگرانی‌ها با توسعه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی که فراتر از همه توجیهات غیرنظامی معتبر است، افزایش می‌یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی مدعی شد: به رغم برخی تفاسیر خودسرانه برخاسته از تمایلات یکجانبه‌گرایانه برخی طرفها، وفق مقررات بین‌المللی، محدودیتی در خصوص فعالیت‌های علمی و کاربردی جمهوری اسلامی در حوزه تحقیقات فضایی وجود ندارد و بر این اساس کشورمان تحمیل چنین رویکردهای نامتعارفی را کاملا مردود شمرده و با قاطعیت رد می‌کند.

کنعانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی طبق موازین و مقررات بین‌المللی و در راستای تحقق حقوق خود به ویژه حق توسعه و پیشرفت، استفاده از فناوری‌های صلح آمیز در مسیر توسعه علمی – تحقیقاتی را برای خود مفروض و محفوظ دانسته و در این مسیر منتظر نظرات برخی کشورها که در صدد تحمیل آرا و اقدامات یکجانبه خود بر دیگران هستند، نخواهد بود.

در رسانه‌ها، اصطلاح ترویکای اروپایی (به انگلیسی: European troika) نامی است برای یک گروهِ تصمیم‌گیری متشکل از کمیسیون اروپا، بانک مرکزی اروپا، و صندوق بین‌المللی پول.