قرار گرفتن جمهوری اسلامی در تنگنای بی سابقه

0
134

روزنامه اسرائیلی انگلیسی زبان در مقاله‌ای به تحلیل این موضوع پرداخته که جمهوری اسلامی که هم در خانه و هم در خارج خانه تحت فشار است، برای سرکوب اعتراضات مردمی ضدحکومتی در سرتاسر ایران بر سر «دوراهی» قرار گرفته است، و در حال حاضر تلاش می‌کند این اعتراضات را «مدیریت» کند.

به گفته این روزنامه، چندین هفته تظاهرات و اعتراضات گسترده در سراسر کشور، جمهوری اسلامی را در «تنگنایی بی‌سابقه» قرار داده است. اگر جمهوری اسلامی تظاهرات را بیشتر سرکوب کند، این می‌تواند به یک «واکنش زنجیره‌ای» بینجامد که در آن خشم مردم نسبت به سرکوب افزایش می‌یابد، و در نتیجه شدت اعتراضات بیشتر می‌شود.

از سوی دیگر، اگر جمهوری اسلامی تظاهرات را سرکوب نکند و در «موضع ضعف» ظاهر شود، دامنه و شدت اعتراضات مردمی باز ممکن است افزایش یابد و به سمت تلاش تمام‌عیار برای سرنگون کردن جمهوری اسلامی برود.

نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه بخشی از خود جمهوری اسلامی احساس می‌کند قضیه قتل مهسا امینی به دست «گشت ارشاد»، که جرقه تظاهرات سرتاسری در ایران را زد، به خوبی «مدیریت» نشده است.

به عنوان نمونه، این روزنامه مصاحبه علی سعیدی، «رئیس دفتر عقیدتی سیاسی» رهبر جمهوری اسلامی، با وبگاه امنیتی «تسنیم» را مثال می‌زند، که در آن سعیدی به‌طور غیرمستقیم از گشت ارشاد و دیگر مسئولان حکومت در این باره گلایه کرده و گفته این کار می‌توانست «بهتر» انجام شود.

بر اساس این مصاحبه و شواهد مشابه، این روزنامه اسرائیلی نتیجه می‌گیرد که جمهوری اسلامی دارد تلاش می‌کند «انعطاف» به خرج دهد، زیرا می‌داند که بر سر یک «دوراهی» قرار گرفته و با یک «آزمون واقعی» روبروست.

العربیه به نقل از جروزالم پست نوشت؛ جمهوری اسلامی می‌داند که اگر مانند سال 2019 و موارد دیگر، به اعتراضات مردمی با کشتار جمعی پاسخ بدهد، «یک نسل را از دست خواهد داد». اما اگر به ناراحتی‌های مردم توجه کند، ممکن است عمر خود را «یک دهه یا بیشتر» افزایش دهد.

این روزنامه در نهایت تاکید می‌کند که جمهوری اسلامی می‌داند که به احتمال زیاد فرصت احیای توافق هسته‌ای 2015 با قدرت‌های جهانی را از دست داده است، و متحدانش در مسکو و پکن هم ممکن است نتوانند به آن کمک کنند، چرا که خودشان با مشکلات داخلی مواجه هستند.

در چنین شرایطی، جمهوری اسلامی ممکن است رویکرد دیرینه خود در برخورد با معترضان را تعدیل کند.