فرانسه: رژیم جمهوری اسلامی با تولید اورانیوم فلزی وضعیت کنونی برجام را وخیم‌تر نکند

0
60

وزارت خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ای درباره آغاز تولید اورانیوم فلزی توسط رژیم جمهوری اسلامی هشدار داد و آن را نقض توافقنامه برجام دانست. فرانسه گفت رژیم جمهوری اسلامی با اقدام به تولید اورانیوم فلزی امکان مذاکره با آمریکا را به خطر می‌اندازد.

وزارت امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه ۲۳ بهمن (۱۱ فوریه) با صدور یک بیانیه به رژیم جمهوری اسلامی هشدار داد و خواست تا این کشور از هر اقدامی که منجر به وخیم‌تر شدن وضعیت کنونی توافق هسته‌ای برجام شود، خودداری کند.

فرانسه به عنوان یکی از کشورهای امضاکننده برجام در سال ۲۰۱۵ درباره اقدام رژیم جمهوری اسلامی در تولید اورانیوم فلزی که می‌تواند کاربرد نظامی داشته باشد اظهار نگرانی کرده و این اقدام جمهوری اسلامی را نقض برجام دانسته است.

آگنس فون درمول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با استناد به آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت برای حفظ فضای سیاسی و پیدا کردن راه حلی دیپلماتیک، فرانسه از رژیم جمهوری اسلامی درخواست می‌کند که اقدامات جدیدی را که موجب وخیم‌تر شدن اوضاع هسته‌ای شود انجام ندهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز قبل به کشورهای عضو اعلام کرد تجهیزات جدیدی در تاسیسات هسته‌ای اصفهان مستقر شده ‌و رژیم جمهوری اسلامی تولید اورانیوم فلزی را از۲۰ بهمن (۸ فوریه) شروع کرده است.

آلمان، فرانسه و بریتانیا “ترویکای” اروپایی امضاکننده برجام، با اشاره به مصارف نظامی اورانیوم فلزی، از فعالیت رژیم جمهوری اسلامی در این زمینه ابراز نگرانی شدید کرده‌اند.

روسیه هم خواستار “خویشتن‌داری” رژیم جمهوری اسلامی شده است.

رژیم جمهوری اسلامی در توافق هسته‌ای برجام متعهد شده که در طول ۱۵ سال فعالیتی در تحقیق و توسعه اورانیوم فلزی نداشته باشد.

دویچه وله نوشت؛ مقامات رسمی جمهوری اسلامی به هشدار فرانسه واکنشی نشان نداده‌اند اما رسانه‌های دولتی رژیم جمهوری اسلامی این درخواست فرانسه را “یکجانبه” و “تکراری” دانستند.