شواهدی از وجود آب در قمر میماس زحل

0
206

شواهد، حاکی از وجود اقیانوسی پنهان در دل قمر “میماس”(Mimas) سیاره زحل است.

قمر سیاره زحل بیشتر به دلیل شباهتش به “ستاره مرگ” در سری فیلم‌های “جنگ ستارگان” شناخته شده است اما اکنون مطالعات جدید نشان می‌دهد که شاید چیزی بیشتر از یخ در این جرم کیهانی وجود داشته باشد که البته در نگاه اول مشخص نیست. دانشمندان باور دارند که زیر سطح یخی قمر زحل آب مایع به وسعت ۲۲ تا ۳۲ کیلومتر جریان دارد.

“آلیسا رودن”(Alyssa Rhoden) دانشمند سیارات که در مورد جهان‌های اقیانوسی تحقیق می‌کند و همکارانش تحقیقات جدید خود را که در آن به احتمال وجود یک دنیای اقیانوسی در این قمر پی‌ برده‌اند، منتشر کردند.

این خبر تعجب برانگیز نیست زیرا آبفشان‌های متان پیشتر در قمر انسلادوس زحل کشف شده است. اما نشان‌دهنده احتمال وجود حیات در این جرم آسمانی دوردست است.

به گزارش آی‌ای، اما چرا اکنون دانشمندان معتقدند که قمر میماس آب دارد؟ علت آن، مدار این قمر است. گردش قمر میماس به دور زحل تنها ۲۲ ساعت و ۳۶ دقیقه به طول می‌انجامد و فرآیندی موسوم به “گرمایش جذر و مدی” ایجاد می‌کند. در سایر جهان‌های اقیانوسی مانند قمر اروپا “گرمایش جذر و مدی” دما را به اندازه کافی برای ایجاد آب مایع بالا می‌برد.

رودن و تیمش پیشتر متوجه یک تکان کوچک در مدار “میماس” به دور زحل شده بودند و استنباط کرده بودند که این تکان ناشی از دریای یخی داخل “میماس” است.

رسانه‌های علمی نوشتند؛ این امر دانشمندان را به سمت این سوال سوق داد که آیا گرمایش جذر و مدی می‌تواند به اندازه کافی برای آب شدن یخ‌های داخل “میماس” و ایجاد یک دریا، گرما ایجاد کند.

ایجاد تعادل بسیار سخت است. اگر گرمایش زیاد باشد آب‌ها بخار می‌شوند و اگر کم باشد به صورت یخ زده باقی می‌مانند.

اگرچه که رودن و تیمش وجود اقیانوس روی “میماس” را تضمین نمی‌کنند اما می‌گویند که احتمال وجود آن وجود دارد. اما این سوال به وجود می‌آید که آیا حیات در این قمر وجود دارد؟ پاسخ این سوال تنها با گذشت زمان و انجام تحقیقات بیشتر مشخص خواهد شد.