ترفندهای ضدجاسوسی جمهوری اسلامی علیه اسرائیل با سایت‌های جعلی

0
226

با اتکاء به یافته‌های کارشناسان امنیت سایبری گزارشی پیرامون تله گذاری جمهوری اسلامی در فضای مجازی برای فریب افراد علاقمند به همکاری با اسرائیل منتشر کرده است.

این کارشناسان گفته‌اند که دستکم ۱۶ وبسایت ساختگی را شناسایی کرده‌اند که با روش‌هایی ناشیانه، خود را وابسته به نهادهای اطلاعاتی اسرائیل جا زده‌اند. فعالیت این سایت‌ها از حدود ۴ سال پیش شروع شده و هدف این بوده که افراد علاقمند به نزدیکی و همکاری با اسراییل به آنها وصل شوند و در نهایت به دام جمهوری اسلامی بیفتند.

این سایت‌ها برای انتشار آگهی جذب و جلب افراد از دامنه‌هایی چون گوگل در ایران، سوریه و لبنان استفاده می‌کنند و در واقع بخشی از اقدامات ضد جاسوسی جمهوری اسلامی هستند. آنها عکسی از پرچم اسرائیل و شماره تلفنی با کد اسرائیل در لوگوی خود دارند.

دویچه وله به نقل از نشریه دیلی بیست نوشت؛ با اتکاء به یافته‌های کارشناسان امنیت سایبری گزارشی پیرامون تله گذاری جمهوری اسلامی در فضای مجازی برای فریب افراد علاقمند به همکاری با اسرائیل منتشر کرده است. یک نمونه از این سایت‌ها VIP Human Solutions است که زبده‌ترین نیروهای نظامی و امنیتی سوریه و حزب الله لبنان را با وعده استخدام فوری و دستمزدهای هنگفت به همکاری فرا خوانده بود.

این  وبسایت‌ها پایدار نبوده‌اند و در چهارسال گذشته به فراخور ظاهر و ناپدید شده‌اند. دیلی پیست می‌نویسد که آنها را در خلال تحقیقی پیرامون وبسایت‌های فیشنگ در خاورمیانه شناسایی کرد؛ وبسایت‌هایی که خود را اندیشکده یا تشکیلاتی متمرکز بر مسائل خاورمیانه معرفی می‌کنند. از این طریق پی برده شد که این وبسایت‌ها کاربران را فریب می‌دهند تا تصور کنند با رسانه‌ها یا نهادهای اسرائیلی یا کشورهای حاشیه خلیج فارس در ارتباط قرار گرفتهاند.

طبق بررسی دیلی بیست، گوگل و فیسبوک نتوانستهاند مبدا و منشا واقعی راه اندازی و اداره این وبسایت‌های جعلی را پیدا کنند. کارشناسان امنیت سایبری معتقدند که روش این  وبسایت‌های ساختگی همان شیوه‌ای است که هکرهای وابسته به حاکمیت جمهوری اسلامی به آن متوسل می‌شوند؛ ارسال ایمیل‌هایی با لوگو و طراحی شبیه روزنامه‌های شناخته شده اسرائیلی برای دانشگاهیان و کارشناسان امور خاورمیانه و جمهوری اسلامی و ترغیب آنها به شرکت در یک جلسه مصاحبه استخدامی.

دو سال قبل تحقیقات شرکت امنیت سایبری ClearSky مشخص کرد که گروه هکری “بچه‌گربه‌های ملوس” وابسته به جمهوری اسلامی، با ترفندهایی چون ارسال ایمیل، حساب‌های کاربری جعلی در شبکه مجازی “لینکدین” (LinkdIn) و یا شماره تلفن‌های به ظاهر معتبر از طریق واتس‌آپ حتی با قربانیان خود گفت‌وگو هم می‌کند.

یک نمونه از کارهای این گروه ارسال یمیل‌های جعلی به نام همکاران “سی ان ان” و هفته‌نامه آمریکایی “جوییش جورنال” به مخاطبان بود. 

آنها پس از جلب اعتماد قربانیان، پیوندی فیشینگ به شکل یک فایل زیپ ارسال می‌کردند و از این طریق به اطلاعات شخصی آنها دست می‌یافتند.

شرکت “کلیر اسکای” آن زمان گفته بود که این روش جدیدی نیست و پیش‌تر هکرهای دیگر، ازجمله هکرهای وابسته به کره شمالی، از آن استفاده کرده‌اند.