جمهوری اسلامی با فروش پهپادهای نظامی به کشورهای آمریکای لاتین باعث نگرانی آمریکا شده

0
519

از آنجایی که بولیوی به خرید هواپیماهای بدون سرنشین نظامی ساخت جمهوری اسلامی اظهار علاقه کرده است، واشینگتن از احتمال باز شدن بازار جدیدی برای فروش تسلیحات جمهوری اسلامی به کشورهای آمریکای لاتین اظهار نگرانی کرده است.

ادموندو نویلو، وزیر دفاع بولیوی هفته پیش علاقه کشورش برای دستیابی به هواپیماهای بدون سرنشین نظامی جمهوری اسلامی را تأیید کرد.

نویلو در تاریخ 20 ژوئیه به تهران رفته بود، و به گفته خودش در آنجا با مقامات نظامی جمهوری اسلامی دیدار کرده و در زمینه «منافع مشترک» صحبت کرده بود. رسانه‌های جمهوری اسلامی گزارش دادند که جمهوری اسلامی و لاپاز طی این دیدار به یک «تفاهم‌نامه دفاعی-امنیتی» دست پیدا کردند.

پس از آنكه اعضای حزب مخالف دولت بولیوی و وزارت امور خارجه کشور همسایه آرژانتین خواستار اطلاعاتی درباره تفاهم‌نامه مذکور شدند، نویلو گفت كه دولت بولیوی عمیقا به هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته ساخت جمهوری اسلامی علاقه دارد.

وزیر دفاع بولیوی گفت دولت می‌تواند از این پهپادها برای محافظت از مرزهای کشور در برابر قاچاق مواد مخدر و دیگر موارد قاچاق استفاده کند، و افزود پهپادهای جمهوری اسلامی می‌توانند به نظارت بر مناطق کوهستانی و بهبود نظارت نظامی کمک کنند.

العربیه به نقل از سی.ان.بی.سی نوشت، نزدیکی اخیر جمهوری اسلامی و بولیوی و احتمال بده بستان نظامی دو کشور نگرانی ایالات متحده را برانگیخته است. دو روز پس از اظهارات نویلو، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نگران هرگونه صادرات فناوری جمهوری اسلامی است که می‌تواند به ایجاد «بی‌ثباتی» بینجامد.

کربی به تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران به دلیل صادرات هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری به روسیه برای جنگ علیه اوکراین اشاره کرد و گفت: «ما از تمام کشورها، هر کجا که هستند، می‌خواهیم پیش از آنکه به هرگونه پیمان نظامی با جمهوری اسلامی ورود کنند، تبعات چنین کاری را در نظر بگیرند.»