تسریع ارسال پهپاد جمهوری اسلامی به روسیه با قطعات چینی

0
218

دوشنبه، 22 خرداد یک روزنامه آمریکایی در گزارشی اختصاصی نوشت که گروهی از محققان با رمز گشایی از تاریخ ساخت و ارسال قطعات چینی برای جمهوری اسلامی، متوجه شدند که چگونه این قطعات کمک می‌کند تا جمهوری اسلامی به سرعت پهپادهای مورد نیاز برای ادامه تهاجم روسیه به اوکراین را تامین کند.

بر اساس این گزارش، پس از سرنگونی یک پهپاد جمهوری اسلامی توسط اوکراین، تاریخ ساخت یک قطعه چینی در این سلاح نشان داد که ظرف سه ماه ساخته و به نیروهای روسیه ارسال شده است.

این افشاگری نشان می‌دهد که به‌رغم فشار فزاینده ایالات متحده برای قطع کردن زنجیره تامین تسلیحات جهانی، جریان ارسال قطعات چینی برای جمهوری اسلامی ادامه یافته و فرآیند ساخت پهپادهای این کشور را تامین می‌کند و نیز نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی چقدر سریع می‌تواند به تداوم جنگ روسیه در اوکراین کمک کند.

این روزنامه آمریکایی با استناد بر اطلاعات به‌دست آمده ارزیابی کرد که فرآیند تدارک، ساخت و تحویل پهپادهای جمهوری اسلامی به عنوان تسلیحات مورد نیاز به مسکو تنها سه ماه زمان می‌برد.

اولین باری است که یک قطعه ساخته شده در سال 2023 توسط محققان گروه تحقیقاتی «آرمامنت کانفلیکت»، یک گروه مستقر در بریتانیا که زنجیره‌های تامین تسلیحات جهانی را ردیابی می‌کند، در هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی شناسایی می‌شود.

العربیه به نقل از وال‌استریت ژورنال نوشت؛ این یافته نشان می‌دهد که قطعه چینی در ماه ژانویه ساخته، به جمهوری اسلامی ارسال و نصب و سپس به روسیه فرستاده شده و در آوریل علیه اوکراین مورد استفاده قرار گرفته است.

تداوم جنگ در اوکراین فشارهایی را بر روند عرضه تسلیحات جهانی ایجاد کرده است.

ایالات متحده و متحدانش که از اوکراین حمایت می‌کنند، تلاش کرده‌اند تا منابع عظیمی از نیروی نظامی مورد نیاز کییف برای مبارزه با نیروهای روسیه را فراهم کنند.

بنا به گزارش ها روسیه سال گذشته برای کمک به تامین نیاز خود به تسلیحات در جنگ علیه اوکراین به جمهوری اسلامی متوسل شده و استفاده نیروهای روسی از پهپادهای ساخت ایران گسترده‌ترین نمونه از تعمیق همکاری نظامی و فنی بین مسکو و تهران است.

ماه گذشته، دولت بایدن گفت که مسکو از جمهوری اسلامی خواسته است تا پهپادهای بیشتری به روسیه بفرستد.

هفته گذشته نیز کاخ سفید اعلام کرد که جمهوری اسلامی اخیراً صدها پهپاد را با کشتی‌هایی که از دریای خزر عبور می‌کنند به روسیه فرستاده است.

کشف این قطعه جدید چینی، چالش‌هایی که ایالات متحده و متحدانش در تلاش برای توقف جریان قطعات با کاربرد نظامی یا دوگانه از سراسر جهان به کارخانه‌های هواپیماهای بدون سرنشین جمهوری اسلامی با آن مواجه هستند را نشان می‌دهد.