تحریم ۱۰ فرد و نهاد وابسته به شبه‌نظامیان حماس

0
417

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفک، روز چهارشنبه ۲۶ مهر تحریم‌هایی علیه ۱۰ نفر از اعضای کلیدی، عاملان، و تسهیل‌گران مالی حماس در نوار غزه و همچنین در سودان، ترکیه، الجزایر، و قطر وضع کرد.

طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، این اقدام «اوفک» اعضای مسئول یک سبد سرمایه‌گذاری مخفی حماس در غزه، یک تسهیل‌گر مالی مستقر در قطر با روابط نزدیک با جمهوری اسلامی، یک فرمانده ارشد حماس، و یک صرافی مجازی مستقر در غزه و اپراتور آن را هدف قرار می‌دهد.

وزارت خزانه‌داری در ادامه افزوده که اقدام روز سه‌شنبه بخشی از تلاش مستمر ایالات متحده برای ریشه‌کن کردن منابع درآمدی حماس در کرانه باختری و غزه و سراسر منطقه است و «با هماهنگی نزدیک متحدان و شرکای منطقه‌ای» انجام می‌شود.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در این ارتباط گفت به دنبال «قتل‌عام وحشیانه» شهروندان اسرائیل از جمله کودکان، واشنگتن با اقدام «سریع و قاطعانه» خود تامین‌کنندگان مالی و تسهیل‌گران حماس را هدف قرار می‌دهد.

او با اشاره به سابقه طولانی ایالات متحده در برهم زدن شبکه‌های تامین مالی تروریسم، تصریح کرد: «در استفاده از ابزارهای خود علیه حماس تردید نخواهیم کرد. ما به برداشتن تمام گام‌های لازم برای محروم‌کردن تروریست‌های حماس از توانایی جمع‌آوری و استفاده از پول برای اقدام وحشیانه و ترورآمیز در میان مردم اسرائیل ادامه خواهیم داد.»

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که این وزارتخانه تا کنون حدود یک‌هزار نفر و نهاد مرتبط با «تروریسم و تامین مالی تروریست‌ها از سوی جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش از جمله حماس، حزب‌الله، و دیگر گروه‌های تروریستی همسو با جمهوری اسلامی در منطقه را هدف قرار داده است.»

طبق این بیانیه، حماس علاوه بر دریافت کمک‌های مالی از جمهوری اسلامی ایران، سرمایه‌گذاری‌هایی به ارزش صدها میلیون دلار در کشورهای سودان، الجزایر، ترکیه، امارات متحده عربی، و دیگر کشورها کرده است.

صدای آمریکا نوشت؛ اسامی افراد تحریم‌شده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا، موسی محمد سلیم دودین، عبدالباسط حمزه الاحسان محمد خیر، عامر کمال شریف الشوا، احمد سعدو جحلب، ایمن احمد الدویک، و ولید محمد مصطفی جدالله، محمد احمد عبدالدائم نصرالله، ایمن نواف، و احمد العقد، عنوان شده است.

طبق این بیانیه، محمد احمد عبدالدائم نصرالله عامل حماس در قطر است که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارد و در سال‌های اخیر ده‌ها میلیون دلار کمک مالی به حماس به‌ویژه گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی آن، منتقل کرده است.