وضع تحریم‌های موشکی و پهپادی جدید علیه جمهوری اسلامی

0
439

پس از آنکه مجموعه‌ای از محدودیت‌های سازمان ملل برای برنامه موشکی جمهوری اسلامی مطابق توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» منقضی شد، ایالات متحده از مجموعه‌ای از تحریم‌های جدید برای هدف قرار دادن برنامه‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی پرده‌برداری کرد. پیشتر اتحادیه اروپا از تحریم‌های مشابهی رونمایی کرده بود.

وزارت خزانه‌داری آمریكا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام كرد كه مجازات‌های جدید را در قبال «یازده فرد، هشت نهاد و یک کشتی مستقر در ایران، هنگ‌كنگ، جمهوری خلق چین و ونزوئلا، که به پیشبرد برنامه‌های موشکی و پهپادی بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی کمک می‌کنند» اعمال کرده است.

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی در «روز انتقال» انجام گرفت، که بر اساس برجام همان روزی است که محدودیت‌های باقی‌مانده سازمان ملل روی برنامه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی به پایان می‌رسد.

آلمان، فرانسه، بریتانیا، و ایالات متحده گفته‌اند که با وجود انقضای محدودیت‌های سازمان ملل، آنها محدودیت‌های مشابهی درباره برنامه موشکی جمهوری اسلامی از طریق تحریم‌های خود برقرار می‌کنند.

العربیه به نقل از سی‌ان‌ان نوشت، ایالات متحده و 45 کشور دیگر روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک متعهد شدند تا «تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از عرضه، فروش یا انتقال مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری مرتبط با موشک‌های بالستیک [جمهوری اسلامی] انجام دهند تا از صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن محافظت کنند.»

دولت کانادا نیز روز گذشته اعلام کرد که تحریم‌های مرتبط سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی را حفظ می‌کند.

دولت کانادا، با انتشار بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه «فعالیت‌های جمهوری اسلامی در زمینه اشاعه تسلیحات اتمی همچنان تهدید بزرگی علیه امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد می‌کند»، اعلام کرد که این تحریم‌ها را علیه تمامی نهادها و افراد مربوط و وابسته به جمهوری اسلامی حفظ می‌کند.