اعزام دومین ناو هواپیمابر آمریکا پس تهدید اسرائیل توسط جمهوری اسلامی

0
459

در نهمین روز جنگ اسرائیل و حماس، وزیر دفاع آمریکا تایید کرد که این کشور دومین ناو هواپیمابر خود را به شرق مدیترانه می‌فرستد. او گفت که این کار «برای جلوگیری از اقدامات خصمانه علیه اسرائیل یا هرگونه تلاش برای گسترش این جنگ پس از حمله حماس» است. طبق گزارش‌های مختلف «حمله زمینی به غزه» نزدیک است.

به گفته لوید آستین، استقرار ناو هواپیمابر نشان دهنده «تعهد آهنین واشنگتن به امنیت اسرائیل و عزم ما برای بازدارندگی هر بازیگر دولتی و غیردولتی است که به دنبال تشدید این جنگ باشد.»

این اتفاقی در حالی افتاده است که سازمان جهانی بهداشت دستور اسرائیل برای تخلیه ۲۲ بیمارستان در شمال غزه که بیش از ۲ هزار بیمار در آن بستری هستند را محکوم کرده است. به گفته این سازمان انتقال تعداد زیادی از بیماران به جنوب غزه، «جایی که اماکانات بهداشتی در حال حاضر با حداکثر ظرفیت کار می‌کند و امکان بستری تعداد بیشتر بیمار وجود ندارد، می‌تواند به منزله حکم اعدام باشد.»

در همین زمینه هم جمهوری اسلامی نسبت به «عواقب گسترده» در صورتی که «جنایات جنگی و نسل کشی» اسرائیل فورا متوقف نشود، هشدار داد. نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل روز شنبه گفت: «مسئولیت این اتفاق بر عهده سازمان ملل، شورای امنیت و کشورهایی است که شورا را به سمت بن‌بست هدایت می‌کنند.»

این ناوهای جنگی آمریکا قصد ندارند به جنگ غزه بپیوندند یا در عملیات اسرائیل شرکت کنند، اما حضور دو کشتی از قدرتمندترین ناوهای نیروی دریایی برای ارسال پیام بازدارندگی به جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه مانند حزب‌الله طراحی شده است.

یورونیوز نوشت؛ اولین گروه ناو هواپیمابر به رهبری یو‌اس‌اس جرالد آر فورد، اوایل این هفته به سواحل اسرائیل رسید. حالا هم دومین گروه با ناو هواپیمابر آیزنهاور به سمت شرق مدیترانه در حال حرکت است. 

دولت بایدن به صراحت اعلام کرد که ناو هواپیمابر و نیروهای همراه آن برای شرکت در فعالیت‌های جنگی از جانب اسرائیل نیست، بلکه برای جلوگیری از ورود دیگران از جمله حزب‌الله به درگیری حضور خواهند داشت.