اعزام جنگنده‌های اف ۱۶ به خلیج فارس برای بازداری جمهوری اسلامی از توقیف نفت‌کش‌ها

0
297

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا روز جمعه ضمن ابراز نگرانی فزاینده این کشور از روابط رو به رشد جمهوری اسلامی، روسیه و سوریه در خاورمیانه گفت که آمریکا به منظور حفاظت از عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه استراتژیک هرمز و پیشگیری از توقیف آن‌ها توسط جمهوری اسلامی، حضور هواپیماهای جنگنده خود را در این منطقه تقویت می‌کند.

این مقام ارشد آمریکایی که به شرط محفوظ ماندن هویتش صحبت می‌کرد گفت که در پی توقیف دو نفتکش به دست جمهوری اسلامی در هفته گذشته در نزدیکی تنگه هرمز و همچنین تیراندازی نیروهای جمهوری اسلامی به یکی از آن‌ها، ایالات متحده در پایان این هفته برای تقویت ناوگان تهاجمی هواپیماهای A-۱۰ در منطقه، چند جت جنگنده اف-۱۶ به خلیج فارس خواهد فرستاد. این جنگنده‌ها قرار است علاوه بر پوشش هوایی کشتی‌ها برای گذر از مسیر دریایی مزبور، به عنوان عامل بازدارنده برای نیروهای جمهوری اسلامی، حضور نظامی آمریکا در منطقه را تقویت کنند. 

بر اساس گزارش نیروی دریایی آمریکا در هر دو مورد وقتی ناوشکن یو‌اس‌اس مک‌فال وارد صحنه شد، شناور‌های جمهوری اسلامی عقب‌نشینی کردند. این ناوشکن آمریکایی قابلیت پرتاب موشک‌های هدایت شونده دارد. 

یورونیوز نوشت؛ این مقام ارشد دفاعی آمریکا می‌افزاید که ایالات متحده همچنین در حال بررسی گزینه‌هایی برای مقابله با حضور افزاینده نیروهای روسیه در آسمان سوریه است. او می‌گوید که حضور نیروهای روس هفته گذشته انجام حملات نظامی علیه رهبر داعش را دشوار ساخته است.

وی با خودداری از از بیان جزئیات گزینه‌های پیش روی ایالات متحده خاطر‌نشان کرد که ایالات متحده از هیچ قلمرویی در سوریه عقب‌نشینی نخواهد کرد و به پرواز جت‌ها بر فراز بخش غربی سوریه برای انجام عملیات علیه داعش ادامه خواهد داد.