ارتش سایبری جمهوری اسلامی با تاکتیک‌های زمین سوخته

0
227

به گفته کارشناسان، در گزارشی تفصیلی نوشته اند از آنجایی که جمهوری اسلامی زیر فشار اعتراضات و تظاهرات ضدحکومتی کنترل خود را بر افکار عمومی از دست داده است، تلاش می‌کند با استفاده از تاکتیک‌های «زمین سوخته» یک فضای بی‌اعتمادی کامل میان مخالفان خود ایجاد کند.

با ادامه ناآرامی‌های سیاسی در ایران، ارتش سایبری رژیم تاکتیک‌های قدیمی را توسعه داده و ترفندهای جدیدی با هدف ایجاد انحراف، بی‌اعتباری و بی‌اعتمادی به کار گرفته است.

به گفته کارشناسان، ارتش سایبری جمهوری اسلامی این روزها از استراتژی «اثر دومینو» استفاده می‌کند، به این ترتیب که اول خود را به اهداف کم‌وزن نزدیک می‌کند، و سپس با استفاده از اعتبار آنها خود را به اهداف پُروزن می‌رساند و ضربه می‌زند.

برخی از ماموران سایبری جمهوری اسلامی در یک مدت طولانی حرف‌های مخالف رژیم می‌زنند، از اعتراضات و تظاهرات ضد رژیم حمایت پُرشور می‌کنند، و بدین ترتیب در بین مردم و مخالفان رژیم اعتبار کسب می‌کنند. آنها در نهایت با استفاده از اعتمادی که به دست آورده‌اند، برنامه خود را اجرا می‌کنند.

به عنوان نمونه، یک حساب کاربری به نام «سارا شکوهی» در اکتبر 2022 در توییتر ایجاد شد که ادعا می‌کرد «پژوهشگر خاورمیانه» است. این حساب چندین ماه مواضع ضد رژیم گرفت و از اعتراضات و تظاهرات حمایت کرد تا اینکه در نهایت معلوم شد یک پروژه فیشینگ برای دستیابی به اطلاعات مخالفان رژیم جمهوری اسلامی است.

العربیه به نقل از وایرد نوشت، یکی دیگر از روش‌های فتنه‌انگیزی ارتش سایبری جمهوری اسلامی این است که مخالفان رژیم جمهوری اسلامی را به جان هم می‌اندازد تا آنها را تضعیف کند. رژیم این کار را از طریق ساختن اکانت‌های فیک که از یک جناح در برابر جناح‌های دیگر هواداری می‌کند و به طرف مقابل حمله می‌کند، انجام می‌دهد.

کارشناسان می‌گویند احتمال اینکه عملیات پخش اطلاعات نادرست توسط ارتش سایبری جمهوری اسلامی بتواند روایت را به نفع رژیم تغییر دهد، بسیار کم است. با این حال، رژیم از طریق فعالیت سایبری خود موفق شده فضای بی‌اعتمادی عمومی ایجاد کند که در آن همه به هم شک دارند و هیچ‌کس نمی‌داند به چه کسی می‌تواند اعتماد کند.