اخراج بازرسان آژانس به دلیل رفتارهای سیاسیِ تند کشورهای اروپایی علیه جمهوری اسلامی

0
443

رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی دلیل اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «رفتارهای سیاسیِ تند کشورهای اروپایی علیه جمهوری اسلامی» اعلام کرد.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه در جمع خبرنگارن گفت: «بازرسان تبعه سه کشور‌ اروپایی را که مرتبا رفتار سیاسی تند علیه جمهوری اسلامی دارند از لیست حذف کردیم.»

اسلامی افزود:«سه یا چهار نفر از آنها چندین سال است که به ایران نیامده‌اند، آژانس ۱۲۷ بازرس تایید شده در ایران دارد و این چند نفر عددی نیست نسبت به کل بازرسانی که در ایران دارد.»

رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در واکنش به درخواست تروئیکای اروپایی و آمریکا مبنی بر تغییر تصمیم جمهوری اسلامی در مورد اخراج بازرسان آژانس، اظهار داشت: «آنها رفتار سیاسی و عملیات روانی انجام می‌دهند. فشار آنها این است که جمهوری اسلامی یکطرفه همه مفاد برجام را اجرا بکند و آنها هیچ‌گونه از تعهدات خود را انجام ندهند.» 

یورونیوز نوشت؛ محمد اسلامی؛ گروسی نوشته است که همکاری جمهوری اسلامی با آژانس مطابق با انتظار نیست، زیرا انتظاری که آن‌ها بیان می‌کنند، براساس برجام است. من از روز اول به آن‌ها گفتم که این قرائت شما از برجام “JCPOA” (برنامه‌ جامع اقدام مشترک) نیست بلکه “ICPOA” (برنامه‌ جامع اقدام ایران) است.

رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی تاکید کرد: «ما مسیر خودمان را طی می‌کنیم، طبق ضابطه آژانس کار می‌کنیم. آژانس هم مدام بر فعالیت‌های ما نظارت دارد. ما هم هیچ فعالیتی که دور از دسترس و اطلاع آژانس باشد در جمهوری اسلامی نداریم. قانون اقدام راهبردی بر ما حاکم است برای لغو تحریم‌ها لذا هر وقت تمام تحریم‌ها را لغو کنند ما هم تمام مفاد برجام را اجرا می‌کنیم.