آمریکا معافیت‌هایی که اجازۀ کار در برخی سایت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را می‌داد تمدید نمی‌کند

0
198

ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفته است به بخشی دیگر از معافیت از تحریم‌های جمهوری اسلامی پایان دهد؛ معافیت‌هایی که به شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی اجازۀ ادامه کار در برخی از سایت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را می‌داد.

این خبر روز چهارشنبه از سوی دو منبع آگاه، از جمله یکی از مقامات دولت آمریکا اعلام شد. به نظر تحلیلگران، این تصمیم گامی دیگر در راستای سیاست «حد اکثر فشار» بر جمهوری اسلامی است؛ سیاستی که اجرای آن از زمان خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی و قدرت‌های بزرگ در سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز شده است.

این منابع به شرط ناشناس ماندن به روزنامه واشنگتن‌پست گفته‌اند که با تصمیم جدید، معافیت‌های همکاری‌های بین‌المللی برای راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک، تأمین اورانیوم غنی شده برای راکتور تحقیقاتی تهران و انتقال سوخت مصرف‌شده و پسماند رآکتور هسته‌ای به خارج از کشور لغو خواهد شد.

با این وجود به گفته آنها معافیتی که اجازه همکاری بین‌المللی برای ساخت راکتور هسته‌ای روسیه در بوشهر را می‌داد، برای ۹۰ روز دیگر تمدید خواهد شد.

یورونیوزگزارش داد؛ علت لغو این معافیت‌ها از سوی واشنگتن هنوز روشن نیست. این معافیت‌ها حتی پس از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای نیز همواره تمدید می‌شد.