ناسا تمام اشیای مرجوعی از مریخ را قرنطینه خواهد کرد

0
157

ناسا قصد دارد تمامی اشیائی که در ماموریت مریخ‌نورد “استقامت” از فضا به زمین فرستاده می‌شوند را قرنطینه و ایزوله کند.

 سال‌هاست که ناسا برای جلوگیری از انتشار احتمالی هرگونه ویروس و باکتری از فضا به زمین، اجرام و اشیاء جمع‌آوری شده را قرنطینه می‌کند.

حال این سازمان اعلام کرد که قصد دارد همین فرآیند را روی نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط مریخ نورد جدید خود موسوم به “استقامت”(Perseverance)  انجام دهد و زمانی که این مریخ‌نورد به زمین بازدگردد، نمونه‌های مریخی را ایزوله کند.

“اسکات هوبارد”( Scott Hubbard) محقق اسبق ناسا و استاد دانشگاه استنفورد گفت: ناسا برای جلوگیری از شیوع ویروس‌های احتمالی فضایی که ممکن است به زمین وارد شوند، پروتکل‌های مشخصی را رعایت کرده است.

محققان و دانشمندان تاکنون به خوبی آگاه بوده‌اند که فضا و سیارات دیگر ممکن است حاوی ویروس یا هرگونه آلودگی‌های دیگر باشند که به ما زمینی‌ها آسیب می‌رسانند.

برای جلوگیری از بروز چنین اتفاق خطرناکی، ناسا قبل از ورود یک شیء، دستگاه و یا شخص به زمین،‌ یک اتاق قرنطینه آماده می‌کند و پس از آن، مدت زمان ایزوله آنها را مشخص می‌کند.

تا مدت زمان تایید ایمنی این اجرام و یا اشخاص، قرنطینه ادامه می‌یابد.

“اسکات هوبارد ” ادامه داد،‌ در سال ۱۹۶۷ میلادی توافق‌نامه‌ای تحت “پیمان فضایی ماورای جو” منعقد گردید که طی آن طرفین باید از بروز تغییرات نامطوب در زمین که ناشی از ورود مواد فرازمینی‌ است، خودداری کند.

تاکنون بیش از ۱۲۰ کشور دنیا این قرارداد را امضا کرده‌اند. این معاهده بین‌المللی در ۱۷ ماده برای بهره‌برداری از منابع فضای بیرونی و اولین پایه برای نگارش و تصویب قانون فضا است.

دو سال بعد، فضانوردان “آپولو۱۱” ماموریت خود را به پایان رساندند و از ماه به زمین بازگشتند. برای اجرای این قرارداد،‌ تمام فضانوردان ماموریت در اتاق قرنطینه باقی ماندند تا مطمئن شوند هیچ ویروسی از فضا به زمین وارد نشده است.

حال این اتفاق زمانی تکرار خواهد شد که کاوشگر مریخی استقامت به زمین بازگردد.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌تایمز، هنگامی که مریخ نورد “استقامت” در تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ میلادی روی مریخ فرود بیاید، اولین مجموعه آزمایش‌ها را برای کشف حیات بیگانه در یک سیاره پس از مأموریت‌های وایکینگ در دهه ۱۹۷۰ انجام می‌دهد. تاکنون مأموریت‌های پس از مأموریت‌های وایکینگ به دنبال شواهدی بودند مبنی بر این که حیات می‌تواند در زمان حال یا گذشته در مریخ وجود داشته باشد، اما “استقامت” به دنبال نشانگرهای زیستی در نمونه‌های سنگ سیاره سرخ خواهد بود.