احیای برجام برای جمهوری اسلامی از دست رفته

0
13

وزارت خارجه آمریکا بار دیگر اعلام کرد، جمهوری اسلامی فرصت احیای توافق هسته‌ای سال 2015 موسوم به «برجام» را از دست داد.

دانیل بنایم، معاون امور خاور نزدیک در وزارت خارجه آمریکا، شنبه 28 بهمن گفت: «مقامات جمهوری اسلامی در ماه سپتامبر، با روی‌گردانی از توافقی که به تایید همگی رسیده بود، فرصت بازگشت سریع به برنامه جامع اقدام مشترک را از دست دادند.»

بنایم در ادامه افزود: «این برنامه در ماه‌های گذشته در دستور کار ما نبوده است. با این وجود، همچنان به تعهد جو بایدن برای جلوگیری از دسترسی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای پایبند هستیم.»

او در این زمینه تاکید کرد، تعهد رئیس‌جمهوری آمریکا برای عدم دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای همچنان به قوت خود باقی است.

معاون وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد، به‌رغم این‌که آمریکا و کشورهای خلیج فارس گزینه دیپلماسی در قبال جمهوری اسلامی را ترجیح می‌دهند، اما همچنان تمام گزینه‌های دیگر علیه جمهوری اسلامی روی میز است.

العربیه به نقل از الشرق الاوسط نوشت؛ معاون امور خاور نزدیک در وزارت خارجه آمریکا افزود، اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی، کماکان آخرین گزینه واشینگتن است.

دانیل بنایم به تنش‌های اخیر بین واشینگتن و پکن و تاثیر آن بر نقش آمریکا در جهان، به‌ویژه در کشورهای خلیج فارس نیز اشاره کرد و در این زمینه فرضیه «کناره‌گیری آمریکا از نقش تاریخی خود در منطقه به نفع چین» را نادرست دانست.

این مقام ارشد آمریکایی افزود، ایالات متحده آمریکا خود را به «تضمین امنیت خاورمیانه به روشی که دیگر کشورها از انجام آن ناتوان هستند»، متعهد می‌داند.

پس از خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که احیای برجام دیگر در دستورکار دولت بایدن نیست.

مقامات جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته، بارها آمادگی خود را برای ادامه مذاکرات وین و احیای توافق هسته‌ای سال 2015 اعلام کرده‌اند.