دولت بایدن و عدم ارائه گزارش درباره وضعیت نظامی جمهوری اسلامی به کنگره آمریکا

0
144

کلودیا تنی، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از نیویورک هشدار داد که دولت بایدن به طور غیرقانونی از ارائه گزارش درباره وضعیت نظامی جمهوری اسلامی که مدت‌هاست مورد درخواست قانونگذاران بوده خودداری کرده است.

نماینده نیویورک روز پنج‌شنبه طی نامه‌ای به آوریل هینز، رئیس سازمان امنیت ملی آمریکا «سیا» اطلاع داد که دولت بایدن هشت ماه است که ارائه گزارش درباره وضعیت نظامی جمهوری اسلامی را به تعویق انداخته است.

به گفته تنی، این گزارش برای کار نظارتی کنگره و تلاش‌های این نهاد برای اعمال تحریم‌های مناسب بر صنعت نظامی رو به رشد جمهوری اسلامی، که پهپادهای انتحاری را برای حمله به اوکراین در اختیار روسیه می‌گذارد، حیاتی است.

منتقدان به فری‌بیکن گفته‌اند که دولت بایدن تمایلی به افشای تحولات جدید در وضعیت نظامی جمهوری اسلامی ندارد، چرا که هنوز به دنبال احیای توافق هسته‌ای 2015 با تهران است، و هرگونه افشاگری درباره توسعه نظامی جمهوری اسلامی باعث خواهد شد تا امیدها به احیای «برجام» باز هم کمتر شود.

العربیه به نقل از واشینگتن فری‌بیکن نوشت، علاوه بر جزئیات پیشرفت‌های نظامی جمهوری اسلامی، که شامل توسعه موشک‌های بالستیک می‌شود که قادر به هدف قرار دادن متحدان ایالات متحده در خاورمیانه هستند، دولت بایدن موظف است درباره مسائل متعدد دیگری نیز به کنگره گزارش دهد.

این‌ مسائل شامل موارد شناسایی‌شده عرضه، فروش یا انتقال تسلیحات به داخل یا خارج ایران، پرتاب موشک‌های جمهوری اسلامی، تأثیر تحریم‌های ایالات متحده بر جمهوری اسلامی، ردپای رو به رشد جمهوری اسلامی در عراق، و ارزیابی تهدیدات جمهوری اسلامی برای پرسنل و شرکای ایالات متحده می‌شود.

صادرات هواپیماهای بدون سرنشین جمهوری اسلامی به روسیه که به طور بالقوه برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرند، مورد توجه ویژه اعضای کنگره است.

به گفته فری‌بیکن، به دنبال تقویت روابط نظامی-اقتصادی جمهوری اسلامی و روسیه، گرایش دو حزب آمریکا به مقابله شدیدتر با محور جمهوری اسلامی-مسکو افزایش یافته است.