وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی سفیر فرانسه را احضار کرد

0
185

سفیر فرانسه در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «به دنبال اقدام موهن یک نشریه فرانسوی در توهین به مرجعیت، مقدسات و ارزش‌های دینی و ملی»، نیکلاس رش، سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی به وزارت امور خارجه احضار شد.

موضوعی که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به آن اشاره دارد، کاریکاتورهای منتشر شده در مجله شارلی ابدو در روز گذشته است. این هفته‌نامه فکاهی شماره ویژه خود را که به کاریکاتورهای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اختصاص داده بود.

ناصر کنعانی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در جریان این احضار اعلام کرد که جمهوری اسلامی «توهین به مقدسات و ارزش‌های اسلامی، مذهبی و ملی خود را نمی‌پذیرد». او همچنین گفته است که «فرانسه حق ندارد به بهانه آزادی بیان، اهانت به مقدسات دیگر کشورها و ملت‌های مسلمان را توجیه نماید.»

یورونیوز نوشت؛ سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه صحبت‌هایش به کاریکاتور‌های قبلی منتشر شده در این نشریه اشاره کرده است. و بعد هم «مسئولیت این اقدام» را متوجه دولت فرانسه دانسته است.

کنعانی همچنین ادامه داد که «جمهوری اسلامی حق واکنش متناسب را برای خود محفوظ می‌داند» و «در انتظار توضیح و اقدام جبرانی دولت فرانسه در محکومیت رفتار غیرقابل قبول نشریه فرانسوی» است.