جمهوری‌خواهان در واکنش به حمله جمهوری اسلامی به التنف خواستار قطع مذاکرات هسته‌ای شدند

0
215

قانونگذاران جمهوری‌خواه ایالات متحده، پس از حمله پهپادی اخیر جمهوری اسلامی به پایگاه نظامی آمریکا در التنف سوریه، از دولت جو بایدن، رئیس جمهوری دمکرات ایالات متحده خواستند تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای 2015 با جمهوری اسلامی موسوم به «برجام» را قطع کند.

جمعه، 5 نوامبر2021، هفده عضو جمهوری‌خواه کنگره با ارسال نامه‌ای به کاخ سفید، دولت بایدن را متهم کردند که در پی احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، بر حملات فزاینده سپاه پاسداران به نیروهای آمریکا و متحدانش در خاورمیانه چشم‌پوشی می‌کند.

این نمایندگان جمهوری‌خواه در نامه خود نوشتند: «در حالی که تنش‌ها شدیدا در خاورمیانه بالا گرفته، اینکه ما همچنان به لغو تحریم‌ها و مذاکره با بزرگترین حامی تروریسم در دنیا ادامه می‌دهیم، و آنها همچنان به ما حمله می‌کنند، پیام خطرناکی به دوستان و دشمنان ما می‌فرستد».

مقامات نظامی آمریکا می‌گویند که جمهوری اسلامی پشت یک «حمله پیچیده، حساب‌شده و عمدی» به یک پایگاه نظامی آمریکا در سوریه در اواخر ماه گذشته بوده است. چندین پهپاد حامل مواد منفجره به این سایت نظامی حمله کرده و خساراتی به آن زدند، اما به گفته مقامات، در حمله کسی کشته نشده است.

العربیه به نقل از واشینگتن فری‌بیکن نوشت؛ خودداری دولت بایدن از واکنش به این حملات، باعث طرح اتهاماتی شده مبنی بر اینکه دولت بایدن که به دنبال امضای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی است، از این حملات چشم‌پوشی می‌کند.

همچنان که مقامات دولت بایدن وعده لغو تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی علیه جمهوری اسلامی را می‌دهند، نگرانی جمهوری‌خواهان بابت جسورتر شدن جمهوری اسلامی اوج می‌گیرد.

قانون‌گذاران نامه خود خطاب به بایدن را این‌ گونه خاتمه دادند که «ما کماکان ناظر بر حملات جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی و متحدان‌مان در خاورمیانه، و در عین حال افزایش فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی هستیم. این تهدیدها همچنان ادامه دارد، و دولت شما با لغو تحریم‌های آمریکا، به تضعیف توانایی ما برای مقابله با جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد.»