خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی: از جمهوری اسلامی به دادگاه بین‌المللی شکایت می‌کنیم

0
165

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، با انتشار بیانیه‌ای گزارش تیم تحقیقات دولت کانادا را نشانگر «جنایات و دروغ‌های جمهوری اسلامی» خواند و افزود که قصد دارد در ماه‌های آینده به تلاش برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی در دادگاهی بین‌المللی ادامه دهد.

این انجمن افزو‌د: «گزارش کانادا به این نتیجه رسیده که اساس ارتکاب این جنایت در بالاترین سطوح تصمیم‌گیری استراتژیک جمهوری اسلامی یافت می‌شود و محتمل است که رهبر جمهوری اسلامی و شورای عالی امنیت ملی این تصمیمات را اتخاذ کرده باشند.»

این بیانیه تصمیم دولت کانادا در انجام تحقیقات و بررسی را قدمی مهم اما ناکافی دانسته که نمی‌تواند در بررسی وقایعی که در ژانویه سال گذشته رخ داده است به جمع‌بندی نهایی برسد.

دولت کانادا، روز پنجشنبه 24 ژوئن 2021، اعلام کرد که هیچ مدرکی مبنی بر عمدی بودن سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط جمهوری اسلامی نیافته است، و در عین حال «بی‌کفایتی و بی‌تدبیری مسئولان» را محکوم کرد.

جمهوری اسلامی اعتراف کرده است كه اندكی پس از بلند شدن پرواز اوکراینی از تهران در ژانویه سال 2020، این هواپیما را سرنگون كرد، که منجر به كشته شدن 176 نفر شد. جمهوری اسلامی علت این حادثه را «اشتباه فاجعه‌بار» نیروهای نظامی در هنگام آماده‌باش برای رویارویی با ایالات متحده اعلام کرد.

تیم ویژه پزشکی قانونی کانادایی که مسئول بررسی تمام اطلاعات موجود در مورد این حادثه، از جمله اطلاعات محرمانه طبقه‌بندی شده است، گفت که «هیچ مدرکی مبنی بر برنامه‌ریزی قبلی یا دستور مقامات جمهوری اسلامی برای سرنگون کردن هواپیما» پیدا نکرده است.

العربیه نوشت؛ در گزارش تیم پزشکی آمده است: «این به هیچ وجه مسئولیت را از جمهوری اسلامی در مورد مرگ 176 انسان بی‌گناه سلب نمی‌کند.»

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان همچنین در بیانیه خود تصریح کرده است، گزارش دولت کانادا «عدم توجه جمهوری اسلامی را نسبت به جان انسان‌ها، قصور در بیان واقعیت‌ها، ناتوانی در اجرای عدالت و سرکوب خانواده‌های جانباختگان را آشکار می‌کند.»

در این بیانیه تصریح شده است: «دولت کانادا باید تلاش کند عوامل این جنایت محاکمه شوند و عدالت برای قربانیان و خانواده‌های آن‌ها به اجرا درآید.»