نفتالی بنت: نباید با رژیمی که رئیسی را به ریاست‌جمهوری برگزیده معامله کرد

0
173

همزمان با انتشار اخباری درباره هماهنگی اسرائیل و آمریکا درباره توقف و یا تعویق مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل گفت با رژیم خشونت‌باری که «ابراهیم رئیسی» را به ریاست‌جمهوری برمی‌گزیند، نباید معامله‌ای صورت گیرد.

یک منبع نزدیک به دولت آمریکا به «جروزالم پست» گفته که واشینگتن قصد دارد برای مشاوره با تل‌آویو روند مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی را به تاخیر بیندازد و اسرائیل به این منظور «کارشناسان تحریم» به آمریکا می‌فرستد و اینکه مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند آمریکا می‌خواهد تحریم‌ها را بردارد، «اغراق» است.

این منبع آگاه، روز چهارشنبه 24 ژوئن 2021 اعلام کرد که ایالات متحده مشتاق همکاری نزدیک با اسرائیل در زمینه احیاء توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی موسوم به «برجام» است، اگرچه این به معنای به تاخیر انداختن جریان مذاکرات با جمهوری اسلامی باشد. این منبع تاکید کرد که همکاری دو کشور به احتمال زیاد به اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه‌تر توسط آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی خواهد انجامید.

در همین راستا، دولت جدید اسرائیل که در حال بازبینی سیاست‌های کلی خود در باب چگونگی مقابله با تهدیدهای هسته‌ای و متعارف جمهوری اسلامی است، قصد دارد کارشناسانی به واشینگتن بفرستد تا درباره روش‌های اِعمال موثرتر محدودیت‌های «برجام» بر روی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، از جمله اینکه کدام تحریم‌ها را می‌توان برداشت و کدام‌ها را باید نگه داشت، به مقامات آمریکایی مشاوره بدهند.

العربیه نوشت؛ یائیر لاپید، وزیر امور خارجه جدید اسرائیل، روز یکشنبه 27 ژوئن 2021، یعنی یک هفته پس از پایان دور ششم مذاکرات غیرمستقیم ایالات متحده با جمهوری اسلامی درباره احیاء «برجام»، با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در رم پایتخت ایتالیا دیدار خواهد کرد.

این اولین سفر خارجی لاپید در مقام وزیر امور خارجه اسرائیل، و اولین دیدار اعضای دولت جدید اسرائیل با دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکاست، که دقیقاً دو هفته پس از پایان دوران نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو و برگزاری مراسم تحلیف دولت جدید اسرائیل صورت می‌گیرد. چگونگی مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه کشورهای متبوع‌شان محور گفتگوهای میان وزاری خارجه آمریکا و اسرائیل خواهد بود.