امید دموکرات‌ها برای بازپس گیری سنای آمریکا در حال رنگ باختن است

0
124

پس از پیروزی دو سناتور جمهوری خواه که در نظرسنجی‌ها با مشکل روبرو شده بودند، شانس دموکرات‌ها برای کسب اکثریت  کرسی‌های سنای آمریکا با مشکل مواجه شده است. این در حالی است که بر اساس آخرین شمارش آرا، دموکرات‌ها در حفظ اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان آمریکا موفق شده اند.تبلیغ بازرگانی

هر چند دموکرات‌ها موفق شدند دو کرسی مجلس سنا را در ایالات کلرادو و آریزونا که پیش تر در اختیار جمهوری خواهان  بود، بدست بیاورند، ولی جمهوریخواهان با شکست یک سناتور دموکرات در آلاباما، در حالی که اکثرت آنان در مجلس سنا مورد تهدید قرار گرفته بود، مقابله کردند.

دو سناتور بزرگ جمهوری خواه متحد دونالد ترامپ، میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا و لیندسی گراهام، سناتور کارولینای جنوبی دوباره انتخاب شدند.

 جونی ارنست، سناتور جمهوری خواه از ایالت آیووا که آخرین نظرسنجی ها نشان می داد که او در مقابل رقیب دموکرات خود وضعیت بدی دارد، عصر امروز در توئیتر نوشت: “ما موفق شدیم!”

در یک رقابت بسیار فشرده دیگر، تام تیلیس، سناتور کارولینای شمالی گفت که “یک پیروزی تاریخی” را کسب کرده است.

 این سناتور جمهوری خواه برای تشویق هواداران خود نوشت:«این یک پیروزی حیرت انگیز بود که امشب به دست آوردیم  و ما این پیروزی را برخلاف همه احتمالات به دست آوردیم، درست است.»

جمهوری خواهان در حال حاضر اکثریت کرسی های مجلس سنای آمریکا را با ۵٣ کرسی از مجموع  ١۰۰ کرسی این مجلس در اختیار دارند. در انتخابات اخیر یک سوم مجلس سنا  یعنی سی و پنج کرسی این مجلس تجدید می‌شود.

كنترل این مجلس كنگره آمریكا یكی از موضوعات مهم در نظرسنجی روز سه شنبه بوده است.

دموکرات‌ها باید چهار کرسی جدید بدست آورند تا اکثریت سنا را به دست آورند، یا اگر جو بایدن دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، از آنجایی که معاون او، کامالا هریس پس از آن، بر اساس قانون اساسی، می تواند در رای گیری شرکت کند و در صورت آرای ۵۰-۵۰  رای او تعیین کننده اکثریت است، فقط به سه کرسی نیاز دارند.

دموکرات‌ها برای کسب اکثریت مجلس سنا امیدوار بودند چندین کرسی را از جمهوریخواهان بگیرند. کرسی هایی که آسیب پذیر به نظر می رسیدند. اما امیدهای آنها در ایالت های آیووا، کارولینای شمالی و کارولینای جنوبی ناکام مانده است.

در ایالت مین، سوزان کالینز، سناتور جمهوری خواه، با شمارش بیش از ۶۵ درصد آرا، شش امتیاز از رقیب دموکرات خود جلوتر است.

امید دموکرات ها برای کسب اکثریت در مجلس سنا هنوز به این ایالت و همچنین به ایالت جورجیا بستگی دارد.

مورد بسیار نادر: انتخابات در این ایالت محافظه کار در ٣ نوامبر برای تصدی دو کرسی سناتور بر گزار شد. در نخستین  رقابت، دیوید پردو، سناتور جمهوری خواه در حال خروج، شب سه شنبه تا چهارشنبه در مقابل جان اوسوف دموکرات ظاهر شد. اما پیروزی هنوز به او داده نشده  است.

در رقابت دوم، یک انتخابات میان دوره ای، که رافائل وارنوک، نامزد دموکرات ها، و کلی لوفلر سناتور جمهوری خواه  به دور دوم رقابت راه یافته اند. انتخابات بین آنان در ۵ ژانویه برگزار می شود.

رادیوفرانسه نوشت؛ اگر دموکرات ها  افزون بر آریزونا موفق به کسب یک کرسی در ایالت مین یا جورجیا شوند، رقابت برای کنترل مجلس سنا بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان می تواند در دوره دوم انتخابات میان دوره ای جورجیا شکل بگیرد.