دادگاه سه عضو کانون نویسندگان ایران به دو اتهام با مصادیق غیرقانونی برگزار شد

0
238

بکتاش آبتین، رضا خندان مهبابادی و کیوان باژن سه عضو کانون نویسندگان ایران روز هفتم و هشتم اردبیهشت ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به دو اتهام«تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» محاکمه شدند. این سه عضو کانون تا کنون چندین بار بازداشت و با اتهام‌های سیاسی مواجه شده‌اند. بکتاش آبتین در روز شنبه هفتم اردبیهشت ماه و رضا خندان مهابادی و کیوان باژن با حضور وکلایشان در تاریخ هشتم اردبیهشت ماه از سوی قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محاکمه شدند. به گفته بکتاش آبتین به کمپین حقوق بشر در ایران، این تنها و آخرین جلسه دادگاه آنها بوده و اکنون باید منتظر جلسه دادگاه باشند.

در هر دو روز محاکمه عده‌ای از اعضای کانون نویسندگان در اعتراض به اتهامات و دادگاه این سه نویسنده تجمع کردند.

بکتاش آبتین که در روز هفتم اردبیهشت ماه محاکمه شده درباره مصادیق اتهاماتش گفت: «این دو اتهام قبل به من زده شده و بابتش یک سال حکم حبس هم گرفتم که البته در تجدیدنظر تبدیل به جزای نقدی شد. اما دوباره به همین اتهامات و مصادیق متهم شدم، دوباره برایم پرونده و دادگاه تشکیل دادند. یکی از مصادیق اتهام من مشارکت در نوشتن کتاب «پنجاه سال کانون نویسندگان» است. باعث افتخارم بود اگر نقشی داشتم اما متاسفانه همه می‌دانند که من در نگارش این کتاب نقشی نداشتم و در آن زمان در کیش زندگی می‌کردم و هنوز هم در کیش زندگی می‌کنم و نبودم که کمکی بکنم. انتساب آن کاملا به من دروغ است.»

کتاب چهار جلدی «پنجاه سال کانون نویسندگان ایران» از سوی هیات تحریریه کمیسیون پنجاه سالگی کانون نویسندگان ایران به مناسبت پنجاه سالگی این نهاد غیردولتی منتشر شد. این کتاب به اندازه محدودی منتشر شد اما به گفته بکتاش آبتین نسخه‌های چاپ شده این کتاب پس از خروج از چاپخانه دزدیده شده «و حتی به دست اعضای کانون هم نرسید.»

بکتاش آبتین درباره مصادیق اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی برای خودش و دو همکار دیگرش هم گفت:‌ «مصادیق آن بیانیه‌های کانون نویسندگان، انتشار مطالبی در نشریه داخلی کانون نویسندگان و مثلا برگزاری مراسم برای مرحوم پوینده و مختاری از اعضای کانون نویسندگان است. اما در هیچ کجای دنیا برای جمع شدن بر سر قبر کسی مجوز لازم نیست با این حالا اینها مصداق‌های اتهامات ما شده است.»

آقای آبتین در ویدیویی که در روز یکشنبه هشتم اردبیهشت ماه در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد با اعلام برگزاری دادگاه خودش و رضا خندان مهابادی و کیوان باژن گفت: «خودم تصور می کنم این فشارها با محدود کردن من و دوستانم در کانون به ما از سوی نیروهای امنیتی اعمال می‌شود ولی من می‌خواهم به شما قول بدهم که این فشارها به هیچ وجه نم‌ تواند بر عزم راسخ من و همکارانم تاثیر بگذارد.» او گفت آنها مصر هستند تا آزادی بیان و اندیشه را بدون هیچ حصر و استنثنایی حفظ کنند.


به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ این سه عضو هیات مدیره کانون نویسندگان ایران که متهم به تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب شده بودند در تاریخ دوم بهمن ۹۷ در پی دریافت احضاریه‌ای به این شعبه مراجعه کردند اما قاضی مقیسه برای آنها وثیقه سنگین یک میلیارد تومانی صادر کرد که به دلیل عدم توانایی راهی زندان اوین شدند. این سه نویسنده هر کدام چند روز بعد با تودیع وثیقه از زندان آزاد شدند. اکنون پس از چند ماه جلسه دادگاه آنها برگزار شده و باید منتظر رای دادگاه باشند.