مایک پمپئو: از جمهوری اسلامی خواستیم در اروپا آدم نکشد

0
203

وزیر خارجه آمریکا می گوید آنچه ایالات متحده در قالب ۱۲ شرط از جمهوری اسلامی خواسته، مسائل ساده ای است که تاکنون جمهوری اسلامی به آنها عمل نکرده است.

مایک پمپئو روز دوشنبه در شورای روابط خارجی در نشستی با عنوان «چالش های جهانی» و «اولویت های سیاست خارجی» آمریکا با بیان اینکه آمریکا از ایران خواسته است با عمل به ۱۲ شرط، مانند یک کشور عادی رفتار کند، گفت که جمهوری اسلامی تاکنون به هیچیک از این شروط عمل نکرده است.

وی افزود: «از جمهوری اسلامی خواستیم مردم را در اروپا نکشد و از آدمکش‌های حزب الله حمایت نکند.»

آقای پمپئو گفت: «حوثی‌ها در سوئد توافق کردند، اما بعد به درخواست جمهوری اسلامی زیر آن زدند. حوثی ها موشک ندارند، اما جمهوری اسلامی به آنها پول و سلاح می دهد. قاسم سلیمانی و آیت الله ها در یمن نقش دارند.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین توضیح داد که تحریم خرید نفت از جمهوری اسلامی برای فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی موجب افزایش قیمت جهانی نفت نشده است، اما این فشار بر جمهوری اسلامی تاثیر داشته است.

اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حالی است که هفته پیش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به نیویورک سفر کرد و بارها از موافقت جمهوری اسلامی برای مذاکره با آمریکا گفت. سفری که جان بولتون آن را تبلیغاتی نامید.

به گزارش صدای آمریکا؛ مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادعای اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی را که گفته او و مقام‌های برخی کشورها قصد دارند آمریکا را به جنگ با جمهوری اسلامی سوق دهند، کاملا مضحک خواند و گفت این حرف‌ها تبلیغات از پیش نوشته شده جمهوری اسلامی با هدف دروغ‌پراکنی است.