اقدامات خلاف قانون و غیرمتعارف اطلاعات سپاه در تحقیقات از نیلوفر بیانی و خانواده سیدامامی

0
251

مزمان با برگزاری دادگاه هشت تن از حافظان محیط زیست در تهران و در حالی که یک سال پس از مرگ کاووس سیدامامی که در جریان همین پرونده سال گذشته دستگیر و پس از دوهفته در زندان درگذشت، تحقیقات درباره این مرگ در زندان بی‌نتیجه مانده‌ است،  به گفته منابع در جریان این پرونده، نهاد بازداشت کننده، در چندین مورد با نقض صریح قانون به صحنه‌سازی، قلب‌واقعیت و پرونده‌سازی اقدام کرده‌اند.

هجوم به منزل کاووس سید امامی و انتقال شش جعبه بزرگ، و جلوگیری از نظارت مریم ممبینی برای مشاهده اقدامات مامورین در طی آن مدت و اجبار کردن او به امضای صورتجلسه بدون اجازه دادن به او بر مشاهده اقدامات آن در طی چهار ساعت حضور آنها و نیز انتقال نیلوفر بیانی به خارج از زندان برای فیلم برداری از او در شرایطی غیر از زندان، بخشی از مواردی است که نشان می‌دهد اقدامات غیرقانونی برای پرونده سازی و قلب واقعیت، حتی ماه‌ها پس از اینکه تحقیقات از این افراد به پایان رسیده ادامه داشته است.

دادگاه متهمان پرونده موسوم به «فعالان محیط زیست» طی هفته‌های گذشته آغاز شده است و قرار است در تاریخ ۲۳ بهمن ماه، پس از پایان قرائت کیفرخواست، متهمان قرار است به دفاع از خود بپردازند.

یک منبع مطلع در خصوص وضعیت حافظان محیط زیست در بازداشت در خصوص اقدامات نامتعارف و خلاف قانون نهاد بازداشت کننده، اطلاعات سپاه، در ارتباط با نیلوفر بیانی گفت: «نیلوفر بیانى چندی پیش اطلاع داد که در مهرماه گذشته، دو روز بعد از تفهیم اتهام افساد فى الارض به او و سه تن دیگر از متخصصان محیط زیست بازداشتى، او را به طور غیر مترقبه از بازداشتگاه سپاه در اوین خارج کرده و با چشم بند و لباس عادی به طور غیر قانونى به چند مکان در تهران و حومه برده‌اند. در قالب چهارماشین مامورین لباس شخصى، اول او را به آرایشگاهی در مرکز تهران، سپس به یک مرکز خرید در لواسان و بعد یک ویلاى ناشناس در لواسان برده‌اند که مجهز به استخر و میز پینگ پنگ و سایر وسایل تفریحى بوده است. به او پیشنهاد کرده‌اند که در آرایشگاه موهایش را کوتاه کند، چند دست لباس از مرکز خرید بخرد و در ویلا پیاده شده هوایى بخورد و استراحت کند. او نپذیرفته و با همراه تنها خانم جمع (محافظش) ساعت ها در ماشین نشسته و خارج نشده. پس از چند ساعت که هر دو خانم خواسته اند به دستشویى بروند، نیلوفر متوجه شده که یکى از مامورین لباس شخصى از پشت درخت از تمام حرکات او فیلم می‌گیرد.»

این منبع مطلع اضافه کرد:‌ «به نظر میرسد سناریو اى براى فیلمبردارى بوده که نیلوفر را در حالتى غیر از حالت زندان و در حال خوشگذرانی نشان دهد. این که این اتفاق دو روز پس از تفهیم اتهام به بازداشت شدگان و هنگامى رخ داده که پرونده تکمیل و به دادگاه ارسال شده، نشان دهنده سناریو سازى براى دادگاه است و از هر نظر غیر قانونى است. کدام مقام مسوولى یک خانم بازداشت شده را با ١٢ نفر لباس شخصی به صحنه سازى خوشگذرانی فرستاده. نیلوفر بیانى پس از این اطلاع رسانى تهدید به قطع حق ملاقات شد، و برای چندین هفته با تشدید تدابیر امنیتی روبرو بود. خانواده او این گونه که از شنیده ها برمی‌آید، هرگز جوابی برای علت این صحنه سازی غیرقانونی و هویت آمران آن دریافت نکردند.»

هم اکنون بیش از یک سال است که هشت تن از حافظان محیط زیست در زندان به سر می برند و با اتهامات سنگینی همچون «جاسوسی و افسادفی‌الارض» مواجه هستند. با این وجود علیرغم این اتهامات، مسوولین قضایی و بازداشت کنندگان از سازمان اطلاعات سپاه، از ارایه مدارکی متقن مبنی بر ارتکاب جرم ناتوان بوده‌اند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ با این وجود طی این مدت، رسانه‌های نزدیک به اطلاعات سپاه و همچنین صداوسیما در هماهنگی با این نهاد امنیتی، مقالات و برنامه‌های متعددی را برای بی‌اعتبار کردن این حافظان محیط زیست منتشر و پخش کرده‌اند. محتوای چنین برنامه‌های پیش از این توسط فرزندان کاووس سید امامی و اعضای خانواده دیگر بازداشت‌شدگان به چالش کشیده شده است.