افزایش سلفی‌های آلمان و تحلیلی متفاوت از علل گرایش به داعش

0
208

شمار سلفی‌های ‌آلمان رو به افزایش است. رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان تلاش سلفی‌ها برای جذب پناهجوها را تهدیدی برای امنیت آلمان می‌داند. او افزایش نفوذ راست‌گرایان افراطی را نیز خطری برای امنیت آلمان توصیف کرده است.

بنا بر داده‌های سازمان امنیت داخلی آلمان، شمار سلفی‌های آلمان به ۷۹۰۰ نفر رسیده که بالاترین رقم در سال‌های اخیر است. هانس−گئورگ ماسن، رئیس سازمان یادشده در مصاحبه با روزنامه تاگس‌اشپیگل، با اعلام این موضوع گفته است که شمار سلفی‌های آلمان دو سال پیش از ۵۵۰۰ نفر فراتر نمی‌رفت.

ماسن در عین حال از کاهش رشد سریع شمار اسلام‌گرایان افراطی آلمان که در حال رفت و آمد به مناطق تحت حکومت گروه اسلامی در سوریه و عراق بوده‌اند خبر داده است. به گفته او، تعداد این جهادگران سفری امسال به ۷۰۰ نفر می‌رسد، در حالی که این رقم سال گذشته از ۲۷۰ نفر به ۵۵۰ نفر رسید که افزایش صد درصدی را نشان می‌داد.

ماسن در مصاحبه خود هشدار داده که نباید پناهجویان را به طور فله‌ای تهدید بالقوه تروریستی به حساب آورد؛ در عین حال «کوته‌نظری هم خواهد بود که تصور کنیم این موج پناهجویی هیچ تاثیری بر امنیت ما نخواهد داشت. همین که سلفی‌ها برای جذب پناهجویان اطراف اردوگاه‌های آنها در رفت و آمدند، خود نشانه‌ای از یک خطر بالقوه است.»

ماسن از رادیکالیزه ‌شدن گروه‌های راستگرای افراطی آلمان نیز به عنوان تهدیدی دیگر برای امنیت این کشور یاد کرد. این گروه‌ها شدت‌ یافتن موج پناهجویی و ترورهای پاریس را تاییدی بر برداشت‌ها و تحلیل‌های خود می‌دانند و تقصیر این روند و حوادث را به گردن سیاستمداران و رسانه‌های می‌اندازند.

رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان در ادامه مصاحبه خود می‌گوید که در اینترنت می‌توان شاهد تند و تیز شدن لحن و کلمات راستگرایان افراطی شد که معطوف به تحقق شعار آنها، یعنی “سازمان‌دادن مقاومت علیه نظام حاکم” است. او طرح‌های کشف‌شده و متعدد راستگرایان افراطی برای حمله به مساجد و محل‌های استقرار پناهجویان را به شدت نگرانی‌آور توصیف کرده است.

«رشد داعش، نشانه بحران هویت»

همزمان با انتشار مصاحبه هانس- گئورگ ماسن، سایت اینترنتی نشریه اشپیگل مصاحبه‌ای را با اسکات اترن، مردم‌شناس آمریکایی منتشر کرده که از سال‌ها پیش در مرکز ملی تحقیقات علمی پاریس (Centre National de la Recherche Scientifique) کار می‌کند.

اترن در این مصاحبه راه‌حل نظامی برای از بین ‌بردن داعش را ناکارآمد می‌داند و قدرت جذب این گروه را نشانه‌ای از بحران فرهنگی در غرب توصیف می‌کند.

او هشدار می‌دهد که نباید گروه “دولت اسلامی” را به یک گروه تروریستی یا “نمایندگان عصر حجر” یا گروهی نهیلیست و بربر فروکاست، بلکه باید دریافت که قدرت جذابیت آن در چیست.

اترن که اندکی پس از ترورهای پاریس مقاله‌ای با همین مضمون در نشریه نیویورک ریویو منتشر کرد و بحث‌های دامنه‌داری برانگیخت، معتقد است که قدرت جذب داعش در این است که جهان متفاوتی را پیش روی جوانان می‌گذارد و زیر شعارها و بنرهای مربوط به محمد، نقشی روشن را برای آنها تصویر می‌کند.

مردم‌شناس آمریکایی در توضیح نظرات خود، داعش را جنبشی پر شر و شور، پر تحرک و انقلابی توصیف می‌کند که شعارها و رفتارها و آموزه‌هایش بسان نازی‌ها و بلشویک‌ها در نقطه مقابل وازدگی و آمال‌مردگی بخشی از جوانان در غرب است و لذا برای شماری از این جوانان جذابیت دارد.

به گزارش دویچه وله؛ اترن می‌گوید که شغل و مصرف و رستوران و دیسکو به بحران هویتی که بخشی از جوانان غرب به آن دچارند پاسخ نمی‌دهد. این جوانان از نظر او می‌خواهند برای “چیزی” درگیر شوند و داعش به این نیاز و گرایش آنها پاسخ می‌دهد.
به عقیده اتران، مادامی که غرب نتواند جذابیت‌های جدیدی برای جوانانش ایجاد کند، برخورد نظامی صرف با گروه “دولت اسلامی” حلال مشکل نخواهد بود.