تحویل طومار ۵۰۰ هزار امضایی برای آزادی جیسون رضائیان به دفتر نمایندگی ایران در نیویورک

0
149

برادر جیسون رضائیان، روزنامه نگار زندانی در ایران به صدای آمریکا گفت که طوماری با امضای نیم میلیون نفر از ۱۵۰ کشور، تحویل دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک می شود.

پنجشنبه، سوم دسامبر، ۱۲ آذر، مصادف با پانصدمین روز بازداشت جیسون رضائیان خبرنگار آمریکایی – ایرانی تبار روزنامه واشنگتن پست در تهران است.

علی رضائیان برادر جیسون و سخنگوی خانواده رضائیان در گفتگو با فرهاد پولادی، از بخش فارسی صدای آمریکا گفت که طوماری با ۵۰۰ هزار امضا که خواستار آزادی فوری برادرش از زندان است، روز پنجشنبه به دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک تحویل می دهد.

علی رضائیان گفت: “پانصد روز پیش جیسون رضائیان در خانه‌اش بازداشت و به زندان اوین برده شد. پنج ماه اول در آنجا از او بازجویی کردند ولی مدرکی دال بر اینکه وی جرمی انجام داده باشد، نیافتند. اما کماکان وی را بدون دلیلی بر اینکه جرمی مرتکب شده باشد نگه داشتند.”

او گفت: “ما قرار است طوماری با امضای ۵۰۰ هزار نفر امروز به هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل تحویل دهیم. ما خواستار آزادی فوری وی هستیم. این تعداد امضا‌ها از ۱۵۰ کشور هستند.”

علی رضائیان درباره جزئیات حکم زندان جیسون و آخرین وضعیت سلامتی وی گفت هنوز جزئیاتی از این حکم به وکیل جیسون ارائه نشده و وضعیت سلامت برادرش خوب نیست.

او گفت: “بر پایه اطلاعاتی که وکیلمان آن را تایید کرده، حکمی صادر شده و این تنها مطلبی است ما می‌توانیم آنرا تایید کنیم. ما هیچ اطلاعاتی از جزئیات آن نداریم. یعنی اینکه بر اساس چه جرمی این حکم صادر شده است.”

به گزارش صدای آمریکا؛ رضائیان افزود: “حتی بر اساس مقررات قضایی ایران و در چارچوب پیمان نامه‌های بین المللی که ایران در آن عضویت دارد، اینگونه رفتار با جیسون غیرقانونی است. جیسون بی‌گناه است و صرفا به خواست مقامات ایران، وی را در زندان نگه داشته‌اند.”

در روزهای اخیر، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی، نسبت به وضعیت جسمی آقای رضائیان ابراز نگرانی کرده بود.

برادر او به صدای آمریکا درباره وضعیت این روزنامه نگار زندانی در ایران گفت “درباره وضعیت سلامت وی باید بگویم که او از فشار خون بالا و به تازگی از کلسترول بالا رنج می‌برد که قبلا نداشته است. به او تاکنون کتابی برای مطالعه نداده‌اند گرچه قول آن را داده‌اند. زمان ورزش وی را کاهش داده‌اند. او خیلی افسرده است و از دریافت خدمات پزشکی اولیه محروم است.”

آقای رضائیان روز ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۳ به همراه همسرش، به اتهام جاسوسی در تهران بازداشت شد؛ اتهامی که او و خانواده‌اش رد کرده‌اند.

یگانه صالحی همسر او بعد از حدود دو ماه با قید وثیقه آزاد شد. با وجود آنکه دادگاه جیسون روز ۱۹ مرداد ماه به پایان رسید اما هنوز نه خود او و نه وکیلش به طور رسمی از حکم دادگاه مطلع نشده‌اند.

سازمان بین المللی گزارشگران بدون مرز می گوید ایران یکی از بزرگترین زندان های روزنامه نگاران و وب نگاران در دنیا است.