افزایش کارکنان و فعالیت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در آلمان

0
274

دولت آلمان بر شمار کارکنان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی خود می‌افزاید. حضور ماموران مسلح پلیس در ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌های آلمان محسوس‌تر می‌شود. همین‌طور قرار است حفاظت بیشتری از اقامت‌گاه‌های پناهجویان به عمل ‌آید.

دولت آلمان تصمیم به افزایش تعداد کارکنان دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خود گرفته و قرار است چند صد کارمند جدید در این رابطه استخدام شوند.

روزنامه “بیلد ام زونتاگ” روز یکشنبه (۱۵ نوامبر / ۲۴ آبان) می‌نویسد که ۲۲۵ نفر به کارمندان سرویس اطلاعاتی آلمان افزوده خواهد شد. به نوشته این روزنامه، ۱۲۵ نفر از کارمندان جدید سرویس اطلاعاتی آلمان برای دایره مبارزه با تروریسم در نظر گرفته شده‌اند.

به گزارش روزنامه یاد شده، همچنین قرار است که اداره فدرال نظارت بر اجرای قانون اساسی در آلمان نیز ۲۵۰ کارمند جدید را به کار گمارد و به جای یک معاون رئيس، دارای دو معاون رئيس شود. ۱۵۰ تن از کارمندان جدید در دایره مبارزه با راست‌گرایی افراطی استخدام خواهند شد.

“بیلد ام زونتاگ” قول یکی از اعضای دولت ائتلافی آلمان که نخواسته نامش فاش شود را چنین نقل کرده است: «کاملا ضروری است که ما با توجه به خطر ترور از سوی اسلام‌گرایان و راست‌گرایان تندرو تعداد کارکنان اطلاعاتی و امنیتی خود را بالا ببریم.»

سرویس اطلاعاتی آلمان در حال حاضر حدود ۶ هزار و پانصد کارمند دارد. بودجه این ارگان دولتی حدود ۶۱۵ میلیون یورو در سال است. در اداره فدرال نظارت بر اجرای قانون اساسی حدود دو هزار و ۷۵۰ نفر کار می‌کنند. بودجه این نهاد حدود ۲۱۰ میلیون یورو است.

روزنامه “بیلد ام زونتاگ” می‌نویسد که کمیته بررسی امور محرمانه در مجلس آلمان که به طور سری هزینه سرویس‌های اطلاعاتی آلمان را بررسی می‌کند ‌در روز پنج‌شنبه گذشته (۱۲ نوامبر)، یعنی پیش از انجام حمله‌های تروریستی شامگاه جمعه در پاریس، در باره افزایش شمار کارکنان دستگاه اطلاعات و امنیت آلمان تصمیم گرفته بود. این حمله‌ها منجر به کشته شدن دست کم ۱۲۹ نفر و زخمی شدن حدود ۳۵۰ نفر شد.

پس از حمله‌های یاد شده که مسئولیت آن را گروه تروریستی “دولت اسلامی” (داعش) برعهده گرفته، بسیاری از کشورهای اروپایی کنترل امنیتی خود را تشدید کرده‌اند.

تحقیق درباره عوامل ترور روز جمعه در پاریس ادامه دارد تا بدین پرسش پاسخ داده شود که چطور تروریست‌ها توانستند چنین عملیات تهاجمی هماهنگی را اجرا کنند؟ نخستین اطلاعات به دست آمده از طریق گذرنامه‌هایی که در محل وقوع سوء‌قصدهای انتحاری یافت شده و نیز اثر انگشت تروریست‌های کشته شده موضع ‌سیاستمداران محافظه‌کار در سراسر اروپا را تقویت می‌کند: تروریست‌ها به احتمال به عنوان پناهجو از طریق یونان وارد اروپا شده بوده‌اند.

در این میان پلیس صربستان اعلام کرده که صاحب پاسپورتی که در کنار یکی از سوء‌قصدکنندگان انتحاری در پاریس یافت شده در سوم اکتبر ۲۰۱۵ با این پاسپورت وارد یونان و در هفتم اکتبر از کشور مقدونیه وارد صربستان شده است. به گفته پلیس صربستان، شخص مزبور جزو گروه‌‌هایی بوده که مسیر بالکان را به سمت غرب اروپا طی کرده بودند.

به گفته محافل دولت آلمان، یک عامل انتحاری دیگر نیز به احتمال تحت عنوان پناهجو از طریق ترکیه و یونان به اروپا آمده بوده است.

موضوع تقسیم حدود ۱۶۰ هزار پناهجو به بحث شدیدی در میان کشورهای اتحادیه اروپا دامن زده است. پس از حمله‌های تروریستی در پاریس و شواهدی که نشانگر ورود دو تروریست به عنوان پناهجو به اروپاست، موضع سیاستمداران محافظه‌کار در اروپا تقویت می‌شود.

دولت جدید لهستان اعلام کرده که حاضر نیست در پذیرش پناهجویان طبق سهمی که اتحادیه اروپا تعیین می‌کند شرکت کند. کنراد شیمانسکی، سیاستمدار لهستانی، در یک وبسایت سیاسی دست راستی نوشته است که “پس از حوادث تراژیک پاریس، لهستان دیگر امکانی سیاسی نمی‌بیند که به تصمیم اتحادیه اروپا برای تقسیم پناهجویان احترام بگذارد”.

در فرانسه نیز بحث درباره تامین امنیت مرزها بالا گرفته است. بخصوص حزب دست راستی “جبهه ملی” از حمله‌های تروریستی پاریس برای حمله به رئیس جمهور فرانسوا اولاند بهره‌برداری می‌کند.

مارین لوپن، رهبر “جبهه ملی فرانسه”، خواستار کنترل مؤثرتر و اخراج بیشتر شده است: «بنیادگرایی اسلامی باید نابود شود. فرانسه باید سازمان‌های اسلام‌گرا را ممنوع کند، مساجد تندروها را ببندد و خارجیانی را که در کشورمان راجع به نفرت وعظ می‌کنند و نیز مهاجران غیرقانونی که اینجا جایشان نیست را بیرون کند.»

دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم از حمله‌های تروریستی پاریس بهره‌برداری سیاسی کرده است. او روز شنبه طی یک سخنرانی انتخاباتی در تگزاس گفت: «هیچ کس اسلحه نداشت و آن‌ها [مهاجمان] به سادگی یکی پس از دیگری را به ضرب گلوله کشتند.» به گفته ترامپ، اگر مردم فرانسه مثل مردم آمریکا اجازه حمل اسلحه داشتند، وضعیت به گونه‌ای دیگر پیش می‌رفت.

در آلمان نیز لحن سیاستمداران محافظه‌کار در بحث پناهندگی تشدید شده است. مارکوس زودر، وزیر دارایی در ایالت بایرن، روز شنبه به روزنامه “ولت ام زونتاگ” گفت که با سوء‌قصدهای پاریس “همه چیز” تغییر کرده است.

این عضو حزب سوسیال مسیحی آلمان افزود: «دوره‌ای جدید آغاز شده است. قاره اروپا باید بیش از پیش خود را در برابر دشمنان خود محافظت کند که از دست زدن به هیچ عملی ابا ندارند.»

زودر گفت درست است که نمی‌شود ادعا کرد که هر پناهجویی که می‌آید از تروریست‌های “دولت اسلامی” است، “اما این خیال که هیچ جنگجویی در میان پناهجویان نیست هم ساده‌لوحانه است”.

زودر گفت: «خوب می‌شود اگر آنگلا مرکل اذعان کند که گشایش به لحاظ زمانی نامحدود مرزها کاری اشتباه بود. ما می‌خواستیم کمک کنیم و کمک هم کردیم، اما ادامه این کار دیگر از توان ما خارج است.»

زودر افزود که دولت آلمان باید در درجه نخست به فکر مردم خود باشد و بدین جهت لازم است که حد نهایی پذیرش پناهجویان را تعیین کند.

هورست زهوفر، رهبر حزب سوسیال مسیحی آلمان، خواستار حفاظت شدیدتر از مرزهای آلمان و تسریع تصمیم‌گیری‌ها درباره اقدامات آینده در رابطه با پناهجویان شد. زهوفر گفت که با توجه به شمار کسانی که خواهان ورود به آلمان هستند، “باید بدانیم چه کسی وارد کشورمان می‌شود. این امر در حال حاضر ضرورت تام دارد”.

هم‌حزبی‌های آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز همچنان به او انتقاد می‌کنند. کلاوس-پتر ویلش، نماینده مجلس آلمان از حزب دمکرات مسیحی، حتی موقعیت صدراعظمی مرکل را در معرض خطر توصیف کرد.

ویلش گفت: «ما باید بتوانیم پناهجویان را در همان لب مرز برگردانیم. اگر نتوانیم چنین کنیم، شهروندان به صدراعظم بی‌اعتماد خواهند شد.»

به گفته ویلش، اعضای حزب دمکرات مسیحی که آنگلا مرکل رئیس آن است، هم‌اکنون در نومیدی به سر می‌برند و احساس می‌کنند که کسانی که در رأس دولت هستند توجهی به نظراتی که به آنها منتقل می‌شود ندارند.

در برابر اما فولکر کائودر، رئیس فراکسیون اتحاد دو حزب سوسیال مسیحی و دمکرات مسیحی در مجلس آلمان، از سیاست مرکل دفاع کرد و گفت که اکثریت فراکسیون دو حزب سیاست مرکل را صحیح می‌داند.

زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان، نیز گفت معتقد است که با وجود حمله‌های تروریستی در پاریس بایست همچنان از پناهجویان حفاظت کرد. توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان، هشدار داد که در بحث مربوط به پناهندگی در آلمان نباید اقدام به تصمیم‌گیری‌های عجولانه کرد.

به گزارش د ویچه له؛ در این میان دولت آلمان از مسئولان ایالت‌های مختلف خواسته که از اقامتگاه‌های پناهجویان بیش از پیش حفاظت کنند. به گزارش روزنامه “میتل‌دویچه” در روز یکشنبه به نقل از محافل امنیتی در برلین، این واهمه وجود دارد که نیروهای راست‌گرای افراطی حمله‌های تروریستی پاریس را بهانه کنند و بر شمار حمله‌های خود بیفزایند. وزیر کشور آلمان گفته است که “ابعاد حمله علیه پناهجویان ترس‌برانگیز است”.

شامگاه شنبه نیز ساختمانی که برای اقامت ۱۵ پناهجو در جزیره “اوزه‌دوم” در ایالت مکلنبورگ-فورپومرن در نظر گرفته شده بود به آتش کشیده و تخریب شد. قرار بود که پناهجویان از اواسط هفته آینده در این ساختمان سکنی گزینند.

در واکنش به حمله‌های تروریستی در پاریس دولت آلمان روز شنبه اعلام کرد که اقدامات امنیتی در این کشور تشدید خواهد شد. به گفته وزیر کشور آلمان، از جمله ماموران پلیس مسلح در ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌ها و نیز مرز فرانسه و آلمان حضور محسوس‌تری خواهند داشت.

DW.COM

هجوم غافلگیرکننده پلیس آلمان به شبکه ‌قاچاق انسان