خامنه ای برای تأئید توافق اتمی شرط گذاشت

0
205

 علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نامه ای به حسن روحانی متن توافق اتمی ایران موسوم به برجام را به شرط رعایت تذکرات اش تأئید کرد.

بخش مهمی از این نامه به تکرار ضدیت رهبر جمهوری اسلامی با آمریکا اختصاص یافته که طی آن علی خامنه ای تأکید کرده است که دولت آمریکا چه در موضوع هسته ای و چه در سایر قضایا جز خصومت و اخلال رویکرد دیگری در قابل ایران نداشته و به گمان او بعید است که آمریکا در آینده تغییری در این روش بدهد.

رهبر حکومت  جمهوری اسلامی در ادامۀ این استدلال افزوده است که ورود آمریکا در مذاکرات هسته ای نیز “فریبکارانه” و به منظور “پیشبرد هدف های خصمانه اش در قبال جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.”

وی سپس متن برجام یا توافق هسته ای را “دچار ابهامات و ضعف های ساختاری” فراوان دانسته که، به گفتۀ او، در نبود “مراقبت دقیق و هوشیاری لحظه به لحظه” می تواند منشاء زیان های بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران باشد.
به همین خاطر رهبر جمهوری اسلامی تذکراتی به رییس جمهوری در اجرای توافق اتمی داده و تأئید این توافق را منوط به رعایت تذکرات اش کرده است.
بر همین اساس رهبر جمهوری اسلامی خواستار “تضمین های قوی و کافی برای جلوگیری از نقض توافقنامه از سوی طرف مقابل” شده است. از جمله این ضمانت ها، به گفتۀ علی خامنه ای، “اعلام کتبی رییس جمهوری آمریکا و اتحادیۀ اروپا مبنی بر لغو تحریم هاست”. در این اعلام کتبی، دولت آمریکا و اتحادیۀ اروپا، باید، به گفتۀ آیت الله خامنه ای، تصریح کنند که “تحریم ها به کلی برداشته شده است.”

رهبر جمهوری اسلامی سپس افزوده است که “هر گونه اظهاری مبنی بر اینکه ساختار تحریم ها باقی خواهد ماند، به منزلۀ نقض برجام است.”

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ از دیگر تذکرات رهبر جمهوری اسلامی برای تأئید متن برجام، خودداری غرب از هرگونه اظهار نظر در مورد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی است. او تأکید کرده است که خلاف این انتظار به منزلۀ نقض برجام تلقی خواهد شد.  خامنه ای در اینباره گفته است : “در سراسر دورۀ هشت ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه ای (از جمله بهانه های تکراری و خودساختۀ تروریسم و حقوق بشر) توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت ایران موظف است طبق بند سه مصوبۀ مجلس اقدام های لازم را انجام دهد و فعالیت های برجام را متوقف کند.”

رهبر جمهوری اسلامی سپس تأکید کرده است که تنها با رعایت این موارد، مصوبۀ برجام توسط شورای عالی امنیت ملی را تأئید می کند. او در پایان بهبود وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم را نه نتیجۀ رفع تحریم ها، بلکه اجرای همه جانبۀ “اقتصاد مقاومتی” دانسته است. به موجب این ابداع لفظی اجرای طرح های عمرانی و اقتصادی کشور باید عمدتاً به نیروهای نظامی به ویژه سپاه پاسداران و بسیج سپرده شود. آیت الله خامنه ای همچنین از حسن روحانی خواسته است که از واردات کالا از آمریکا جداً پرهیز کند.