تمام بانکهای ترکیه میتوانند با جمهوری اسلامی معامله کنند

0
193

وزیر اقتصاد ترکیه گفت که با توافق ایران و قدرتهای جهانی بر سر برنامه اتمی این کشور و تخفیف تحریمهای اقتصادی، تمامی بانکهای ترک میتوانند از این پس با جمهوری اسلامی کار کنند.

توافق اتمی ژنو بخشی از تحریمهای تجاری جمهوری اسلامی را تخفیف میدهد، تحریمهایی که بر اساس برآوردهای کاخ سفید آمریکا، بیش از نیمی از صادرات نفتی جمهوری اسلامی را قطع کرده و از ابتدای سال 2012 میلادی حدود 80 میلیارد دلار درآمد نفتی ایران را کاهش داده است.

بانک دولتی “هالک بانک” ترکیه، که یکی از بزرگترین بانکهای این کشور و از معدود موسسات مالی است که به رغم تحریمهای آمریکا در این مدت به معامله با جمهوری اسلامی ادامه داد.

به گزارش رویترز، ظفر چاگلایان، وزیر اقتصاد ترکیه در استانبول گفت: “به دلیل فشارهای ایالات متحده آمریکا، بانکهای خصوصی نمیتوانستند با ایران معامله کنند. اکنون که این مانع برداشته شده، نه فقط هالک بانک، که تمامی بانکها ترکیه میتوانند پرداختهای خود به ایران را انجام دهند.”

این اولین اظهار نظر مقامات ترکیه در باره توافق اتمی جمهوری اسلامی و تاثیر آن بر فعالیت بانکهای آن کشور است.

بر اساس برگه حقایق آمریکا در باره توافق اتمی یکشنبه گذشته، شش قدرت جهانی دست به تخفیف “محدود، موقت، هدفمند و برگشت پذیر” تحریمهای جمهوری اسلامی زدند و در مقابل قرار است جمهوری اسلامی هم برنامه اتمی خود را محدود کند. اما در این برگه آمده است که “ساختار” اصلی تحریمها شامل تحریم نفتی، مالی و بانکی حفظ می شود.

از جمله معاملات هالک بانک ترکیه پرداختهای مالی پالایشگاههای هند به جمهوری اسلامی است. این پالایشگاهها تا فوریه گذشته از این کانال برای پرداخت پول نفت وارداتی خود از ایران استفاده میکردند، و اکنون این کانال دوباره میتواند باز شود.

در ماه فوریه آمریکا مجرای انتقال پول به جمهوری اسلامی را تنگتر کرد و از خریداران نفت ایران خواست تا پول جمهوری اسلامی را در بانکهای محلی و به ارز محلی کشور وارد کننده ذخیره کنند.

از ماه آینده هند میتواند واردات نفت خام خود را از جمهوری اسلامی از سر بگیرد و از هفته آینده انتقال میلیاردها دلار بدهی های خود به جمهوری اسلامی را آغاز کند.