یونان: نفت‌کش جمهوری اسلامی “آدریان دریا” را در بنادر خود نمی‌پذیریم

0
122

کریا گوس متسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، روز پنج‌شنبه ۳۱ مرداد/۲۲ اوت، در جریان سفر رسمی به فرانسه، درباره کشتی آدریان دریا (گریس یک) که پس از رفع توقیف از سوی دولت محلی جبل‌الطارق حرکت کرده است، گفت: این نفت‌کش در بندر یونانی پهلو نخواهد گرفت.

نفتکش گریس ١ که پس از رفع توقیف از سوی دولت محلی جبل‌الطارق به “آدریان دریا” تغییر نام داده، با هدفی نامعلوم در دریای مدیترانه در حرکت است. گفته شده که مقصد کشتی، یکی از بندرهای یونان است. اما واشنگتن دولت یونان را سخت تحت فشار قرار داده تا این کشتی را نپذیرد.

کریاکوس متسوتاکیس، در پاریس، با اشاره به فشارهای آمریکا بر دولت یونان، گفت: آتن به هیچ عنوان نمی‌خواهد تسهیل کننده‌ی انتقال نفت به سوریه باشد.

نفت‌کش آدریان دریا، با محموله‌ای حدود ۱۳۰ هزار تن نفت خام پس از رفع توقیف از سوی دولت محلی جبل‌الطارق در دریای مدیترانه در حال حرکت است.

پیش از این گفته شده بود که مقصد این کشتی بندر یونانی “کالاماتا” است اما به گزارش رسانه‌های یونانی، دولت این کشور با توجه به فشارهای آمریکا مایل به پذیرش این نفت‌کش نیست.

ارزیابی برخی رسانه‌های یونانی حاکی از آن بود که موضوع به قدری حساس است که می‌تواند دولت تازه به قدرت رسیدۀ میتسوتاکیس را با خطر سقوط مواجه کند.

معاون وزیر خارجۀ یونان هم روز چهارشنبه ٢١ اوت، گفته بود: “نفتکش جمهوری اسلامی برای ورود به بنادر یونان بیش از حد بزرگ است”.

به گزارش رادیوفرانسه؛ دولت محلی جبل‌الطارق، پنج‌شنبه ۱۵ اوت، با وجود درخواست آمریکا، حکم رفع توقیف نفت‌کش “گریس یک” را صادر کرد.