کُند شدن روند غنی‌سازی اورانیوم در سطح نزدیک به مقاصد نظامی توسط جمهوری اسلامی

0
495

 روز جمعه 20 مرداد نوشت که ایران روند غنی‌سازی و انباشت اورانیوم با درجه تسلیحاتی غنی‌سازی شده‌اش را به میزان قابل توجهی کاهش و برخی از ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را رقیق می‌کند.

بر اساس این گزارش، این رویکرد جمهوری اسلامی می‌تواند به کاهش تنش‌ها با ایالات متحده کمک کرده و امکان از‌سرگیری مجدد گفت‌وگوهای گسترده‌تر در مورد برنامه هسته‌ای جنجال‌برانگیز ایران را افزایش دهد.

کارشناسان می‌گویند که هرچه جمهوری اسلامی روند انباشت اورانیوم بسیار غنی‌شده خود را کُندتر کند، مواد هسته‌ای کمتری برای سلاح‌های هسته‌ای که غرب می‌گوید جمهوری اسلامی نباید به آن دست یابد، خواهد داشت.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که روز پنج‌شنبه، 19 مرداد چهار شهروند آمریکایی ایرانی‌الاصل از زندان اوین به حبس خانگی فرستاده شدند و قرار است در قبال آزادی کامل آن‌ها، 6 میلیارد دلار از پول بلوکه شده جمهوری اسلامی نزد کره جنوبی آزاد شود.

العربیه به نقل از وال‌استریت ژورنال نوشت، مقامات آمریکایی و اروپایی به جمهوری اسلامی گفته‌اند که اگر تنش‌ها در تابستان کاهش یابد، در اواخر سال جاری برای گفت‌وگوهای گسترده‌تر از جمله در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی آماده خواهند بود.

ناظران می‌گویند که برای دولت بایدن، امید این است که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از هرگونه بحران بزرگ با جمهوری اسلامی جلوگیری کند. منتقدان اما در واشینگتن می‌گویند که ایالات متحده در حالی آماده می‌شود تا به جمهوری اسلامی در ازای به گروگان گرفتن شهروندان آمریکایی و توقف جزئی در فعالیت‌های هسته‌ای خود پاداش بدهد، که جمهوری اسلامی تهدیدات منطقه‌ای خود را افزایش داده و به روسیه در تهاجم نظامی علیه اوکراین کمک نظامی می‌کند.

در طول سال‌های اخیر، یکی از نگران‌کننده‌ترین پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی برای مقامات غربی، غنی‌سازی اورانیوم تا سطح 60 درصدی است که به گفته مقامات آمریکایی می‌تواند در کمتر از دو هفته به مواد با درجه تسلیحاتی کافی برای ساخت بمب هسته‌ای تبدیل شود.

منابعی که با وال‌استریت ژورنال گفت‌وگو کرده‌اند گفته‌اند که مقامات آمریکایی امیدوار بودند که جمهوری اسلامی روند انباشت ذخایر اورانیوم 60 درصد غنی‌شده خود را به عنوان یکی از مجموعه اقدامات کاهش تنش از سوی هر دو طرف، که شامل مبادله زندانیان نیز می‌شود، متوقف کند.

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر مقادیر کمی از ذخایر اورانیوم 60 درصد غنی‌شده خود را رقیق کرده و از سرعت انباشت مواد هسته‌ای غنی‌شده جدید کاسته است.