کنگره آمریکا؛ “بحث حقوق بشر از توافق هسته ای جداست”

0
138

کمیسیون حقوق بشر کنگره آمریکا روز پنجشنبه میزبان احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و رویا برومند مدیر اجرایی بنیاد عبدالرحمان برومند با هدف دریافت نظرات آنها درباره وضعیت حقوق بشر در ایران بود.

روز دوشنبه احمد شهید در سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود با اعلام اینکه ایران بالاترین سرانه اعدام در جهان را دارد، از بالا رفتن آمار اعدام در ایران در سال جاری خبر داد.

خانم برومند در گفتگوی اختصاصی با بخش فارسی صدای آمریکا گفت که هدف از حضورش در این نهاد قانوگذارای آمریکا این است که حالا که توافق جامع اتمی حاصل شده است توجه جامعه جهانی و آمریکا به وضعیت حقوق بشر در ایران بیشتر معطوف شود و از ایران خواسته شود که به طور جدی به تعهدات بین المللی اش در زمینه حقوق بشر پایبند باشد.

خانم برومند گفت: “توافق برجام به وضعیت حقوق بشر در ایران ربطی ندارد و تا وقتی که مردم ایران و جامعه مدنی و سیاستمداران که موافق بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران هستند محکم و واضح خواست خود را از مقامات کشور نخواهند و از طرف دیگر کشورهایی که به حقوق بشر معتقدند و دارای روابط اقتصادی و سیاسی با ایران هستند، از مقامات ایران خواستار بهبود وضعیت حقوق بشر و اصرار بر روی تغییر وضعیت آن نداشته باشند، وضعیت از آن بهتر نخواهد شد.”

ایران اجازه حضور احمد شهید، گزارشگر سازمان ملل در امور ایران را نمی دهد. همزمان گزارش احمد شهید را نیز قبول ندارد.

این اولین گزارش آقای شهید بعد از توافق جامعه جهانی با ایران بر سر مساله هسته ای است.  خامنه ای، دو هفته پیش در نامه ای به حسن روحانی به یادآور شده بود که هرگونه قطعنامه جدید علیه حقوق بشر ایران، نقض توافق ایران و جامعه جهانی است.

این ادعای رهبر ایران در حالی است که در مذاکرات هسته ای دو سال اخیر ایران و کشورهای پنج بعلاوه همواره از سوی مقام های دو کشور تاکید شد که مذاکرات تنها درباره مسایل هسته ای است، نه حقوق بشر.

خانم برومند همچنین در مورد مهمترین مساله ای که گزارش احمد شهید به آن اشاره کرده، یعنی موضوع اعدام ها گفت تعداد اعدام ها در ایران نسبت به جمعیتش بسیاربالا ست.

او گفت: “امسال توجه ها به اعدام ها که توسط قوه قضاییه صورت می گیرد جلب شده بود. به خاطر اینکه در ایران شمار اعدام شدگان بسیار زیاد است. در ایران در مقایسه با (جمعیت) دیگر کشورها و البته چین که جمیعت بیش از یک میلیارد نفری دارد، اعدام ها از همه کشورها بیشتر است. بنابراین توجه احمد شهید و همه ما به این موضوع اعدام ها جلب شده است.”

احمد شهید روز دوشنبه چهارم آبان گفت که اعدام‌ها در ایران روندی تصاعدی داشته و در سال ۱۳۹۳ به ۷۵۳ نفر رسیده که بالاترین رقم در سال های اخیر بوده است. بنا به گزارش او، روند اعدام‌ها در سال جاری با رشد ۲۵ درصدی همراه بوده است چرا که تنها تا روز اعلام گزارش ۶۹۴ نفر اعدام شده‌اند.

وی در گزارش خود افزود که رشد اعدام ها در ایران به قاچاق مواد مخدر مربوط است و بیش از نیمی از اعدامی ها را قاچاقچیان مواد مخدر تشکیل می دهند.