کاح سفید: پرزیدنت ترامپ می‌خواهد مطمئن شود که توافق جمهوری اسلامی بهتر خواهد شد

0
174

در آستانه دیدار روسای جمهوری ایالات متحده و فرانسه در پایتخت آمریکا، سخنگوی کاخ سفید می گوید هدف پرزیدنت ترامپ این است که می خواهد اطمینان حاصل کند که توافق هسته ای با جمهوری اسلامی، بهتر می شود.

سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه سوم اردیبهشت در پاسخ به خبرنگاران تایید کرد که روسای جمهوری دو کشور درباره توافق هسته ای جمهوری اسلامی موسوم به برجام گفتگو خواهند کرد.

وی در پاسخ به خبرنگاران گفت هنوز مشخص نیست چه تصمیمی گرفته خواهد شد اما اگر پرزیدنت ترامپ تصمیمی درباره توافق جمهوری اسلامی بگیرد، حتما اعلام می کند.

سخنگوی کاخ سفید افزود: رئیس جمهوری آمریکا قبلا شفاف گفته است که بهترین منافع را برای آمریکا می خواهد و بر همین اساس امیدوار هستیم که این توافق بهتر شود.

عصر دوشنبه پرزیدنت دونالد ترامپ میزبان امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه است. سفری که پیشتر گفته شده از جمله موضوعات مهم مورد بحث بین روسای جمهوری آمریکا و فرانسه آینده توافق هسته ای جمهوری اسلامی موسوم به برجام باشد.

امانوئل ماکرون در حالی روز دوشنبه مهمان رئیس جمهوری ایالات متحده است که پیشتر پرزیدنت ترامپ به کنگره آمریکا و کشورهای اروپایی تا دوازدهم ماه مه، یعنی ۲۲ اردیبهشت فرصت اصلاح برجام را داده و اعلام کرده است که اگر این توافق اصلاح نشود، آمریکا از آن خارج می‌شود.

خروج آمریکا از توافق، احیای تحریم‌های اتمی علیه جمهوری اسلامی را به همراه خواهد داشت؛ تحریم هایی که از تیرماه ۱۳۹۴ لغو شده بود.

رئیس جمهوری آمریکا می گوید جمهوری اسلامی به توافق پایبند نبوده است. براساس بندی از قطعنامه ۲۲۳۱ که بعد از توافق هسته ای در شورای امنیت تصویب شد، جمهوری اسلامی از آزمایش موشک بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده است. با این حال جمهوری اسلامی در دو سال اخیر‌ چندین آزمایش موشک بالیستیک داشته است و موشک های جمهوری اسلامی در دست برخی گروه های تروریستی و شورشی منطقه دیده شده است.

در دو ماه اخیر سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا با آمریکا برای فشار بر جمهوری اسلامی درباره برنامه موشکی تهران متحد شده اند.

رئیس جمهوری فرانسه سال گذشته میزبان، دونالد ترامپ رئیس جمهوری و ملانیا ترامپ بانوی اول آمریکا بود.

به گزارش صدای آمریکا؛ قرار است به احترام ورود امانوئل ماکرون، ۲۱ گلوله توپ شلیک و سپس شام تشریفاتی در موزه جورج واشنگتن، صرف شود. علاوه بر این قرار است آقای ماکرون با اعضای کنگره دیدار کند.