چه کسی در انتخابات استانبول می توانست تقلب کند؟ بقلم دکتر کاوه احمدی علی آبادی

0
374

دکتر کاوه احمدی علی آبادی
عضو هئیت علمی دانشگاه آبردین با رتبه پروفسوری
عضو جامعه شناسان بدون مرز(ssf)
اتفاق درس آموزی بود برای هر کسی. بارها و بارها احزاب اپوزیسیون و مخالفان در ترکیه به تقلب در انتخابات ترکیه اذعان کرده بودند، اما حزب حاکم نه تنها زیر بار نمی رفت که پیروزی هایش را روال طبیعی سال های اخیز می شمرد، اما اینبار خودش مدعی تقلب در انتخابات شد! چون حالا نوبت خودش رسیده بود. باید از آنان پرسید، اختیار وزارت کشور و ستادهای انتخاباتی و رسانه ها که همه در دست خودتان است، پس چه کسانی و چگونه توانسته اند، تقلب کنند؟ آن هم نه در دهات دور افتاده که در کلان شهری بزرگ چون استانبول. پاسخ تنها و تنها یک چیز می تواند باشد: سرویس امنیتی ترکیه (میت).
از زمانی که انتخابات برای تغییر سیستم پارلمانی به ریاست جمهوری در ترکیه برگزار شد تاکنون، دستکاری مهندسی شده انتخابات در ابعاد وسیع ادامه داشت و همان گونه که نظرسنجی های مستقل نشان دادند، تمامی انتخابات را حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی می باختند، اگر تقلبی صورت نمی گرفت. اما اینبار که حزب عدالت و توسعه باخته شاکی و مصر برای پیگیری نتایج صحیح انتخابات است (انسان واقعاً متأثر می شود از این همه فروتنی و خویشتن داری). به اردوغان گفته بودم که آسیاب به نوبت است و نوبت شما هم می رسد. جماعت گولن بسیار ریشه دارتر و با تاریخی دیرینه تر و با کارهای خیریه بزرگ تر از حزب عدالت و توسعه بود که همان دستانی که پیش از این، آنان را در ساختار قدرت جاگیر کرده بود، پس از مدتی از آنجا بیرون کشید و بیرون پرت کرد. کار آنان تمام شد و حالا نوبت دیگران رسید. این اولین حذف مهندسی شده کردهای حزب عدالت و توسعه از مناصب بالای حزبی و حکومتی نبود و همان گونه که در مقاله قبلم خاطر نشان کردم، در انتخابات درون حزبی هیئت مدیریه حزب عدالت و توسعه، نه فقط کردها، که ترک هایی که رگه هایی کردی نیز داشتند، خط خوردند، از جمله ییلدیریم. ییلدیریم که شرایط قانونی برای حتی کاندیتاتوری در انتخابات شهرداری ها را نداشت، با اصرار اردوغان و نادیده گرفتن قانون کاندیدا شد. قبل از شمارش آرای روز پایانی، خود را برنده اعلام کرد و تابلوهایی بزرگ از شهرداری، پیروزی وی را تبریک گفتند! اما با هر تلاش و بی قانونی که کرده اند، کمیسیون انتخابات با مدیریت میت، روز پایانی رقیب اش را برنده اعلام کرد. درست است؛ برای اولین بار حزب عدالت و توسعه درستت گفت و تقلب در انتخابات استانبول صورت گرفت، اما بدون اطلاع احزاب رقیب و توسط همان دست هایی که قبلاً به نفع حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی تقلب می کرد. یک نقشه راه پنهان در دست میت هست که طبق برنامه پیش می رود و حذف کردها از مناصب مهم حکومتی در صدر آن است که حتی کردهای حزب عدالت و توسعه از آن خبر ندارند. ییلدیریم اولین آن نبود و آخرین اش نیز نخواهد بود. به نظر می رسد که تمایل دارند تنها اردوغان و نام حزب عدالت و توسعه را حفظ کنند و بقیه را طبق برنامه تغییر دهند. حزب عدالت و توسعه نیز باید همان گونه که برد را یاد گرفته، باخت را نیز یاد بگیرد و درس های بزرگی که باخت ها به انسان می آموزند، هرگز پیروزی ها نمی آموزند. خوش بگذرد.

مقاله قبلییک سیاره با اندازه مشابه زمین رصد شد
مقاله بعدیمدافع حقوق زنان، ویدا موحد را آزاد کنید
دکتر کاوه احمدی علی آبادی
دکتر کاوه‌ احمدی‌ علی‌آبادی‌ تاکنون تحصیلات دانشگاهی را در مقطع دکترای جامعه شناسی (Ph.D) با عنوان دانشجوی ممتاز از تگزاس و مقطع فوق‌ دکترای‌ (Post Doctoral of Philosophy) فلسفه‌ علم‌ به همراه گواهی "ارزیابی کمال" از دانشگاه‌ آبردین‌ (Aberdeen) در داکوتای‌ جنوبی‌ آمریکا به پایان رسانده و و اینک عضو هیئت علمی (ACADEMIC BOARD) دانشگاه آبردین (ABERDEEN) با رتبه پروفسوری (PROFESSORSHIP) است. ایشان موفق به دریافت درجه دانشمندی (scientist) در رشته فلسفه علم با رساله "روش شناسی علم و فلسفه" و انتخاب به عنوان دانشمند برجسته (Distinguished scientist) سال 2008 از طرف دانشگاه آبردین شدند. دارای 14 عنوان کتاب چاپ شده، 6 عنوان در نوبت چاپ، بیش از 45 پژوهش و مقاله علمی از کنفرانس ها و همایش های ملی و بین المللی و فراتر از 120 عنوان مقاله در نشریات کثیرالانتشار بوده و دارای 11 جایزه و لوح تقدیر و سپاس از جشنواره ها و مراکز علمی و آکادمی مختلف است. در حال حاضر ایشان عضو جامعه شناسان بدون مرز (Sociologists without borders (ss هستند.