پرزیدنت ترامپ: با متحدان‌مان درباره جلوگیری از دسترسی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای توافق داریم

0
196

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، که وارد فرانسه شده است در حاشیه دیدار با رئیس جمهوری فرانسه به خبرنگاران گفت که آمریکا با فرانسه و دیگر متحدان خود برای ممانعت از دسترسی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای توافق دارد.

پرزیدنت ترامپ روز پنجشنبه ۱۶ خرداد گفت: «من فکر نمی کنم که ما [ایالات متحده و فرانسه] در مورد ایران با هم اخلاف نظری داشته باشیم. من فکر نمی کنم که رئیس جمهوری [فرانسه] خواهان مشاهده سلاح هسته ای باشد، و من نیز چنین چیزی را نمی خواهم. تمام مسئله همین است. او نمی خواهد آنها [جمهوری اسلامی] جنگ افزارهای هسته ای داشته باشند. و من هم نمی خواهم آنها [جمهوری اسلامی] جنگ افزارهای هسته ای داشته باشند. و آنها [جمهوری اسلامی] جنگ افزارهای هسته ای نخواهند داشت.»

وی افزود: «با در نظر داشتن این مطلب، خواهیم دید که در رابطه با جمهوری اسلامی چه اتفاقی خواهد افتاد. وقتی من بیش از دو سال و نیم پیش به ریاست جمهوری رسیدم – باور [سرعت گذر زمان] دشوار است – جمهوری اسلامی یک حکومت به راستی تروریستی بود، و هنوز هم هست. آنها قهرمان بلا منازع تروریسم بودند. و این چیز بسیار بدی است. آنها در ۱۴ نقطه مختلف – از یمن و سوریه گرفته تا بسیاری از مناطق و میدان های نبرد دیگر – مشغول جنگ و آتش افروزی بودند. و همه جا پای جمهوری اسلامی در میان بود و جمهوری اسلامی در همه آنها دست داشت. اما حالا دیگر [نمی توانند] از این کارها بکنند. وضعیت آنها به عنوان یک کشور بسیار بد است. آنها یک کشور ناکام بوده اند و من نمی خواهم آنها یک کشور ناکام باشند.»

رئیس جمهوری آمریکا در پایان گفت: « ما می توانیم این وضع را به سرعت تغییر دهیم. اما تحریم ها بسیار نیرومند، و به شکل خارق العاده ای [موثر] بوده اند. و مسائل دیگری نیز در میان بوده است. من فکر می کنم که آنها می خواهند گفتگو کنند. و اگر آنها خواهان گفتگو هستند، اشکالی ندارد. ما گفتگو خواهیم کرد. اما تنها چیزی که آنها [جمهوری اسلامی] نمی توانند داشته باشند، جنگ افزارهای هسته ای است و من فکر می کنم که رئیس جمهوری فرانسه نیز قویا با این امر موافق است. من فکر می کنم او نیز با این مسئله موافق است که آنها [جمهوری اسلامی] نباید جنگ افزارهای هسته ای داشته باشند.»

صدای آمریکا گزارش داد؛ این تازه ترین اظهارنظر پرزیدنت ترامپ درباره جمهوری اسلامی است.