واکنش تند اوباما به مقایسه توافق هسته‌ای ایران با “کوره‌های آدم‌سوزی”

0
186

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که در حال انجام یک سفر رسمی در اتیوپی است، اظهارات اخیر “مایک هاکبی” یکی از جمهوری‌خواهان آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران، گفت که این اظهارات بخشی از «الگویی کلی» است که «مضحک» به نظر می‌رسد.

مایک هاکبی که نامزد انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه است، با اشاره به کوره‌های آدم سوزی آلمان نازی، گفته بود که اوباما درحال سوق دادن اسرائیلی ها به طرف «در کوره ها» است.

اوباما امروز با توجه به این سخنان گفت: «ما فرهنگی را بنا می کنیم که نه برای بحث سیاسی مناسب است و نه برای تصمیمات درست سیاسی. مردم آمریکا لایق بهتر از این هستند.”

طی روزهای اخیر، اظهارات برخی از جمهوری‌خواهان آمریکا از جمله “دونالد ترامپ” و “مایک هاکبی” درباره توافق هسته‌ای ایران جنجال‌های زیادی آفریده است.

مایک هاکبی، در گفت‌وگو با یک سایت محافظه کار آمریکایی گفت: «توافق با ایران احمقانه‌ترین چیز ممکن است؛ این توافق باید از سوی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌های کنگره و همچنین مردم آمریکا رد شود.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ حزب دموکرات آمریکا از مایک هاکبی که زمانی فرماندار ایالت آرکانزا بوده، خواسته به خاطر اظهاراتش در مورد توافق اتمی ایران عذرخواهی کند.

رئیس جمهوری آمریکا نیز امروز انتقادات مخالفانش را «حملات شرم آور» توصیف کرد که «بسیار مبتذل» شده است.

انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 برگزار خواهد شد و تا کنون از حزب جمهوری‌خواه، 16 نفر برای این انتخابات نامزد شده‌اند. اوباما بر اساس قانون اساسی آمریکا پس از دو دوره ریاست جمهوری پیاپی، نمی تواند خود را نامزد این انتخابات کند.