واکنش‌های جهانی به کاهش تعهدات اتمی جمهوری اسلامی

0
161

امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، ضمن “محکوم کردن” تصمیم جمهوری اسلامی مبنی بر عدم پایبندی به محدودیتی که در توافق اتمی برای میزان غنی کردن سطح اورانیوم تعیین شده است، این اقدام را نقض توافق جامع اتمی میان جمهوری اسلامی و کشورهای قدرتمند جهان در وین برشمرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اعلام کرد منتظر گزارش بازرسان خود در ایران می‌ماند. جمهوری اسلامی ، روز یک‌شنبه ۷ ژوئیه، اعلام کرد با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه، از این پس به محدودیتی که در توافق اتمی برای میزان غنی‌سازی اورانیوم تعیین شده است، پایبند نخواهد ماند.

در پی اعلام رسمی جمهوری اسلامی مبنی بر گام دوم کاهش تعهدات برجامی، امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، اعلام کرد: کاخ الیزه، نقض توافق جامع اتمی وین را محکوم می‌کند.

اتحادیه اروپا، دولت‌های آلمان و بریتانیا هم، در واکنش به کاهش تعهدات جمهوری اسلامی در قبال توافق جامع اتمی، از جمهوری اسلامی خواستند تا هر چه سریعتر به تمامی فعالیت‌های مغایر با تعهدات خود پایان دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اعلام کرد که در جریان تصمیم جمهوری اسلامی مبنی بر افزایش میزان سطح غنی‌سازی اورانیوم قرار دارد اما منتظر گزارش بازرسان این نهاد می‌ماند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تصمیم جمهوری اسلامی را اقدامی بسیار خطرناک دانسته و اتحادیه اروپا را به اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی فراخواند.

نخست‌وزیر اسرائیل، د رجلسه‌ی روز یک‌شنبه هیات وزیران، گفت: جمهوری اسلامی با این اقدام، تعهد خود به شورای امنیت سازمان ملل متحد، مبنی بر عدم افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم تا مرزی مشخص، را نقض کرد.

بنیامین نتانیاهو خطاب به رهبران سه کشور اروپایی، فرانسه، بریتانیا و آلمان، تصریح کرد: شما این توافق را با جمهوری اسلامی به امضا رساندید واعلام کرده بودید به محض اینکه جمهوری اسلامی از سطح تعیین شده عبور کند، تحریم‌های شدیدی اعمال خواهد شد؛ اکنون کجا هستید؟

به گزارش رادیو فرانسه؛ رییس دولت اسرائیل مدعی شد: افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم تنها برای یک منظور و تنها برای ساخت بمب اتمی انجام می‌گیرد.